Referenser
Referenser
[1] K. Rubenson, ”The Nordic model of lifelong learning”, Compare, vol. 36, nr 3, s. 327–341, 2006.
[2] K. Rubenson, red., Adult learning and education. Academic Press, 2011.
[3] S. Paldanius, ”Ointressets rationalitet: om svårigheter att rekrytera arbetslösa till vuxenstudier,” Filosofiska fakulteten, Institutionen för beteendevetenskap, Linköpings universitet, 2002.
[4] M. S. Knowles, E. F. Holton, & R. A. Swanson, The adult learner: the definitive classic in adult education and human resource development, sjunde utg. London: Routledge, 2012.
[5] M. Abrandt Dahlgren & I. Carlsson, Lärande på vuxnas vis: vetenskap och beprövad erfarenhet. Lund: Studentlitteratur, 2009.
[6] S. Larsson, Didaktik för vuxna: tankelinjer i internationell litteratur. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2006.
[7] Skolverket, Kommunal vuxenutbildning på grundläggande nivå: en studie av nationell statistik och kommunal praktik. Stockholm: Skolverket, 2012.
[8] Skolverket, PM – Elever, kursdeltagare och studieresultat i grundläggande och gymnasial vuxenutbildning år 2017 [Elektronisk resurs], 2018.
[9] A. Håkansson, Lärares pedagogiska arbete inom den kommunala vuxenutbildningen [Elektronisk resurs]. Umeå: Umeå universitet, 2007.
[10] Skolinspektionen, Grundläggande vuxenutbildning – En granskning av uppföljning och anpassning av utbildningen: Skolinspektionen, 2012.
[11] Skolverket, Läroplan för vuxenutbildningen. Stockholm: Skolverket, 2017.
[12] K. Sipos, ”Möta vuxna elever – en svår utmaning”, Pedagogiska magasinet, nr 2, s. 51–55, 2019.
[13] H. C. Waxman, ”Synthesis of Research on the Effects of Adaptive Education”, Educational leadership, vol. 43, nr 1, s. 26–29, 1985.
[14] H. C. Waxman, M. C. Wang, K. A. Anderson, & H. J. Walberg, ”Adaptive Education and Student Outcomes: A Quantitative Synthesis”, The Journal of Educational Research, vol. 78, nr 4, s. 228–236, 1985.
[15] N. C. Aiello & L. M. Wolfle, ”A Meta-Analysis of Individualized Instruction in Science”, presenterat vid the Annual Meeting of the American Educational Research Association, April 7–11, 1980, Boston, MA, 1980.
[16] R. L. Bangert, J. A. Kulik, & C.-L. C. Kulik, ”Individualized Systems of Instruction in Secondary Schools”, Review of Educational Research, vol. 53, nr 2, s. 143–158, 1983.
[17] J. Giota, Individualiserad undervisning i skolan: en forskningsöversikt. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2013.
[18] M. Vinterek, Individualisering i ett skolsammanhang. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling, 2006.
[19] Skolverket, Attityder till vuxenutbildningen 2012: elevernas och lärarnas attityder till vuxenutbildningen. Stockholm: Skolverket, 2013.
[20] C. Bjursell, C. Chaib, C. Falkner, & A. Ludvigsson, Kvalitetsarbete i vuxenutbildning. Visby: Nomen förlag, 2015.
[21] J. R. Anderson, C. F. Boyle, & B. J. Reiser, ”Intelligent Tutoring Systems”, Science, vol. 228, nr 4698, s. 456–462, 1985.
[22] S. Van Laer & J. Elen, ”In search of attributes that support self-regulation in blended learning environments”, Education and Information Technologies, vol. 22, nr 4, s. 1395-1454, 2017.
[23] S. Lillejord, K. Børte, K. Nesje, & E. Ruud, Learning and teaching with technology in higher education–a systematic review. Oslo: Knowledge Center for Education, 2018.
[24] J. Pedersen, Informationstekniken i skolan: en forskningsöversikt. Stockholm: Statens skolverk, 1998.
[25] GRUV-utredningen, Kommunal vuxenutbildning på grundläggande nivå: en översyn för ökad individanpassning och effektivitet: betänkande. Stockholm: Fritze, 2013.
[26] Sfi-utredningen, Svenska för invandrare: valfrihet, flexibilitet och individanpassning: betänkande av Sfi-utredningen [Elektronisk resurs]: Fritze, 2013.
[27] Entreprenad, fjärrundervisning och distansundervisning. Stockholm: Wolters Kluwer, 2017.
[28] Skolinspektionen, Distansutbildning vid kommunal vuxenutbildning [Elektronisk resurs]: Skolinspektionen, 2015.
[29] Skolinspektionen, Kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå [Elektronisk resurs]: Skolinspektionen, 2019.
[30] Regeringskansliet, SOU 2018:71 En andra och en annan chans – ett komvux i tiden. Stockholm: Norstedts juridik, 2018.
[31] K. Rubenson & M. Elfert, ”Adult education research: exploring an increasingly fragmented map”, European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, vol. 6, nr 2, s. 125–138, 2015.
[32] R. Desjardins & K. Rubenson, ”Participation Patterns in Adult Education: the role of institutions and public policy frameworks in resolving coordination problems”, European Journal of Education, vol. 48, nr 2, s. 262–280, 2013.
[33] H. G. Schuetze & M. Slowey, ”Participation and exclusion: A comparative analysis of non-traditional students and lifelong learners in higher education”, Higher education, vol. 44, nr 3–4, s. 309–327, 2002.
[34] J. Hattie, Visible learning: a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge, 2009.
[35] Vad påverkar resultaten i svensk grundskola [Elektronisk resurs] : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer. Stockholm: Skolverket, 2009.
[36] K. Wallby, S. Carlsson, & P. Nyström, Elevgrupperingar: en kunskapsöversikt med fokus på matematikundervisning. Stockholm: Skolverket, 2001.
[37] C. A. Tomlinson, The differentiated classroom: responding to the needs of all learners. Alexandria, Va.: Association for Supervision and Curriculum Development, 1999.
[38] H. Wallberg, Lektionsdesign: en handbok. Stockholm: Gothia Fortbildning, 2019.
[39] G. Christensen, A. Steinmetz, B. Alcorn, A. Bennett, D. Woods, & E. Emanuel, ”The MOOC phenomenon: who takes massive open online courses and why?”, Available at SSRN 2350964, 2013.
[40] S. k. o. landsting, Nationell handlingsplan för digitalisering av skolväsendet [Elektronisk resurs]: #skolDigiplan. Stockholm: Sveriges kommuner och landsting, 2019.
[41] Skolforskningsinstitutet, Digitala lärresurser i matematikundervisningen: delrapport skola. Systematisk översikt 2017:02 (1/2). Solna: Skolforskningsinstitutet, 2017.
[42] M. Sandelowski, ”Using Qualitative Research”, Qualitative Health Research, vol. 14, nr 10, s. 1366–1386, 2004.
[43] S. Lewin, C. Glenton, H. Munthe-Kaas, B. Carlsen, C. J. Colvin, M. Gülmezoglu, J. Noyes, A. Booth, R. Garside, & A. Rashidian, ”Using Qualitative Evidence in Decision Making for Health and Social Interventions: An Approach to Assess Confidence in Findings from Qualitative Evidence Syntheses (GRADE-CERQual)”, PLoS medicine, vol. 12, nr 10, 2015.
[44] N. Ramírez-Esparza, K. Harris, J. Hellermann, C. Richard, P. K. Kuhl, & S. Reder, ”Socio-Interactive Practices and Personality in Adult Learners of English With Little Formal Education”, Language Learning – A Journal of Research in Language Learning, vol. 62, nr 2, s. 541–570, 2012.
[45] I. Henning Loeb & K. Lumsden Wass, ”A Policy of Individualization and Flexibility Ignoring the Situation of Non-Self-Reliant Individuals: The Example of Swedish Basic Adult Education”, Journal for Critical Education Policy Studies, vol. 12, nr 2, s. 399–422, 2014.
[46] L. Lund, ”Inklusionspædagogik – et didaktisk grundvilkår på VUC – En undersøgelse af hvordan VUC-lærere oplever og håndterer diversiteten”, Cursiv, vol. 2015, nr 17, s. 269–293, 2015.
[47] R. Ivanic, R. Edwards, C. Satchwell, & J. Smith, ”Possibilities for Pedagogy in Further Education: Harnessing the Abundance of Literacy”, British Educational Research Journal, vol. 33, nr 5, s. 703–721, 2007.
[48] Å. Wedin, J. Rosén, & S. Hennius, ”Transspråkande och multimodalitet i grundläggande skriftspråksundervisning inom sfi”, Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 23, nr 1–2, 2018.
[49] K. E. Andreasen & P. Rasmussen, ”Videomedieret parallelundervisning — som rum for læring ved Almen Voksenuddannelse i udkantsområder”, Læring Og Medier, nr 11, 2013.
[50] D. Bernhard & P. Andersson, ”Swedish Folk High Schools and Inclusive Education”, Nordic Studies in Education, vol. 37, nr 2, s. 87—102, 2017.
[51] S. Paldanius, Sär-skild folkhögskolepedagogik? Erkännandets didaktik i folkhögskolor [Elektronisk resurs]. Örebro: Örebro universitet, 2014.
[52] A. Fejes, M. Dahlstedt, M. Olson, & F. Sandberg, Medborgarskap och utbildning för vuxna: om komvux, folkhögskola och medborgarskapandets praktiker. Lund: Studentlitteratur, 2018.
[53] L. Lund Larsen, Lærerens verden: almendidaktiske refleksioner over klasserumserfaringer: Institut for Uddannelse og Pædaogogik (DPU), Aarhus Universitet, 2015.
[54] J. Ashby, W. A. Sadera, & S. W. McNary, ”Comparing student success between developmental math courses offered online, blended, and face-to-face”, Journal of Interactive Online Learning, vol. 10, nr 3, s. 128—140, 2011.
[55] L. De Paepe, C. Zhu, & K. Depryck, ”Learner Characteristics, Learner Achievement and Time Investment in Online Courses for Dutch L2 in Adult Education”, Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, vol. 17, nr 1, s. 101–112, 2018.
[56] L. De Paepe, C. Zhu, & K. Depryck, ”Online Dutch L2 learning in adult education: educators’ and providers’ viewpoints on needs, advantages and disadvantages”, Open Learning: The Journal of Open, Distance and eLearning, vol. 33, nr 1, s. 18—33, 2018.
[57] J. Larsen, ”Adult Students’ Experiences of a Flipped Mathematics Classroom”, Adults Learning Mathematics: An International Journal, vol. 10, nr 1, s. 50–67, 2015.
[58] B. Penning de Vries, C. Cucchiarini, S. Bodnar, H. Strik, & R. van Hout, ”Spoken Grammar Practice and Feedback in an ASR-Based CALL System”, Computer Assisted Language Learning, vol. 28, nr 6, s. 550–576, 2015.
[59] C. Gärdén, ”Verktyg för lärande: Informationssökning och informationsanvändning i kommunal vuxenutbildning,” Doktorsavhandling vid Institutionen Biblioteks-och informationsvetenskap/ Bibliotekshögskolan, Högskolan i Borås och Göteborgs universitet, 2010.
[60] S. A. Brewer & A. Yucedag-Ozcan, ”Educational Persistence: Self-Efficacy and Topics in a College Orientation Course”, Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, vol. 14, nr 4, s. 451—465, 2013.
[61] S. Van Laer & J. Elen, ”Adults’ Self-Regulatory Behaviour Profiles in Blended Learning Environments and Their Implications for Design”, Technology, Knowledge and Learning, s. 1–31, 2018.
[62] A. Fejes & E. Nylander, red., Mapping out the Research Field of Adult Education and Learning. Dordrecht: Springer, 2019.
[63] A. Fejes & H. S. Olesen, ”Editorial: Envisioning future research on the education and learning of adults”, European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, vol. 1, nr 1–2, s. 7–16, 2010.
[64] Skollagen (2010:800): med lagen om införande av skollagen (2010:801). Stockholm: Norstedts juridik, 2018.
[65] D. Gough, S. Oliver, & J. Thomas, An introduction to systematic reviews. Los Angeles: SAGE, 2017.
[66] G. W. Noblit & R. Dwight Hare, Meta-ethnography: Synthesizing qualitative studies: SAGE Publications, Inc, 1988.
[67] M. Saini & A. Shlonsky, Systematic synthesis of qualitative research. New York, NY: Oxford University Press, 2012.
[68] J. Thomas & A. Harden, ”Methods for the thematic synthesis of qualitative research in systematic reviews”, BMC Medical Research Methodology, vol. 8, nr 45, 2008.