open menu Kapitel:
Forskning Forskningssammanställningar
Undervisning av elever med intellektuell funktionsnedsättning

Övergripande syfte

Den systematiska översikten är inriktad mot undervisning av elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Översiktens syfte är att sammanställa forskning som kan bidra till att lärare och andra verksamma i undervisning av dessa elever utvecklar sina kunskaper om hur man i undervisningen kan skapa goda förutsättningar för elevernas lärande.

Nuläge i projektet

Infografik som visar alla steg från Behovsinventering och förstudie till Sammanställning av resultat och slutsatser. Rutan Relevans- och kvalitetsbedömning är markerad.

Bakgrund

Utvärdering och forskning tar upp flera utmaningar som lärare som undervisar elever med IF kan ställas inför. Det kan exempelvis handla om att förankra undervisningen i styrdokumenten så att det är tydligt vad det är eleverna ska lära sig, om att bedöma elevers kunskapsutveckling på sätt som främjar elevers måluppfyllelse och om att skapa en bra balans mellan att utmana eleverna kunskapsmässigt i undervisningen och att elever ska känna trygghet och att de får lyckas.

Flera av de utmaningar som tas upp i tidigare studier hör på ett eller annat sätt ihop med att behov och förutsättningar hos elever i samma klass ofta ser mycket olika ut, vilket betyder att det är en heterogen elevgrupp att undervisa. En utmaning för lärare blir att anpassa undervisningen till mycket skilda behov och förutsättningar. Att det är en heterogen elevgrupp innebär att det är utmaning att genomföra undervisning i grupp. Utvärdering av undervisning av elever med IF i svenska lyfter fram att eleverna i stor utsträckning arbetar enskilt med uppgifter i arbetsböcker eller i lärarproducerat material. Utvärderingen skriver att brist på lärarledda genomgångar kan innebära att eleverna saknar stöd för att skapa förståelse av de sammanhang uppgifterna ingår i, och att kunskapsinnehållet därmed fragmentiseras.

Tidigare forskning lyfter fram att det är viktigt att göra innehållet i undervisningen av elever med IF mindre abstrakt, exempelvis med konkret material. Lärare beskriver emellertid i intervjuer att det kan vara en utmaning att få eleverna att se och förstå sambandet mellan det konkreta materialet och det abstrakta innehållet som studeras.

En systematisk översikt behöver inriktas och avgränsas för att kunna besvara en specifik och preciserad forskningsfråga. Mot bakgrund av att preliminära litteratursökningar liksom tidigare forskning indikerar att det finns begränsad tillgång till forskning om undervisning av elever med IF, så har projektgruppen emellertid beslutat avvakta med att mer specifikt inrikta och därmed avgränsa översikten. Ytterligare sökningar och genomgång av sökresultat får visa vilka inriktningar och avgränsningar som är möjliga att göra. I detta skede är det exempelvis oklart om det finns tillräckligt med forskning för att inrikta översikten mot undervisning på grundskolenivå, eller om även undervisning på gymnasienivå ska ingå, eller om det är möjligt att avgränsa till undervisning av ett visst innehåll.

Fokus i de ingående studierna ska ligga på interaktion och kommunikation mellan lärare och elev och mellan elever i undervisningssituationer. Studiernas analyser av interaktion och kommunikation avser att erbjuda lärare kunskap om och inspiration till hur den egna undervisningen av elever med IF kan utvecklas för att skapa möjligheter för elevernas lärande.

Projektgrupp

Externa forskare

Helena Roos, docent och biträdande lektor i matematikens didaktik, Malmö universitet

Daniel Östlund, professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik, Högskolan Kristianstad

Från Skolforskningsinstitutet

Karolina Fredriksson Erson, fil.dr, projektledare

Alf Sjöblom, fil.dr, biträdande projektledare

Lisa Jonsson, informationsspecialist

Catarina Melin, projektassistent


Uppdaterad: 2024-06-10 12:09