Att stödja elevers lärande i musik
Här finns förslag på diskussionsfrågor med syfte att ge stöd för lärare att relatera översiktens resultat och slutsatser till den egna undervisningspraktiken. I anslutning till respektive fråga finns läsanvisningar till relevanta avsnitt i rapporten.
I den systematiska översikten sammanställs forskning om hur lärare kan stödja elevers lärande i musik.
Diskussionsfråga 1 och 2 – kapitel 1
Den tidigare forskning och utvärdering som redovisas i översiktens inledande avsnitt tar upp några av de utmaningar lärare kan ställas inför i musikundervisningen. Utmaningarna är att lärarens roll kan upplevas vara oklar, att glädje och lust i musikundervisningen ställs emot musikaliskt lärande, att fokus för bedömning av elevers musicerande riktas mot det eleven gör snarare än mot hur det låter.
- Känner du igen dig i några av de utmaningar som beskrivs och i så fall på vilket sätt?
- Upplever du några andra utmaningar i interaktionen med eleverna i musikundervisningen?
Diskussionsfråga 3 och 4 – kapitel 3
Resultatdelen i översikten beskriver fyra olika aspekter av aktiviteterna i musikundervisningen som är avgörande för elevers lärande. Aspekterna är hur undervisningen ramas in, att ta elevernas perspektiv, lärarens stöttande handlingar och att representera det musikaliska innehållet. Resultaten illustreras med dialoger.
- Välj ut en dialog från varje avsnitt i kapitel 3 och berätta om vilka resultat som respektive dialog illustrerar.
- Om du tänker på din egen musikundervisning, är det någon av dialogerna du valt ut som illustrerar situationer som du känner igen?
Diskussionsfråga 5 – kapitel 4
Den mest framträdande aspekten av aktiviteterna i musikundervisningen är sätten som de musikaliska innehållet representeras på och de översättningar som då görs. Översättningar kan sägas utgöra en kärna i lärares och elevers gemensamma meningsskapande och en förutsättning för elevers lärande i musik. I avsnitt 4 lyfts några dilemman i musikundervisningen som kan knytas till översättningar.
- Ett möjligt dilemma framträder gällande lärarens roll för att översätta mellan musiken och musikaliska begrepp: ska läraren introducera musikaliska begrepp eller ge utrymme för elevers erfarenheter, intresse och aktiva deltagande i problemlösning? Vilka möjliga lösningar på det dilemmat visar studierna?
Ett annat dilemma i musikundervisningen rör å ena sidan översättningar i form av så kallat lokalt språk som beskrivs som en genväg till musikaliska upplevelser, och å andra sidan översättningar genom introducering av musikalisk ämneskunskap. Exempelvis beskrivs lärares användning av egengjorda notationer istället för traditionell notation som en genväg till elevers lustfyllda musicerande.
- Ge ett exempel på andra översättningar som lärarna i studierna gör mellan musik och representationer, och som i översikten beskrivs som genvägar till elevers musicerande.
- Upplever du ett dilemma mellan att använda genvägar till elevers deltagande i musikaliska aktiviteter och att introducera elever till musikalisk ämneskunskap? Motivera gärna.
Uppdaterad: 2023-09-21 13:49