Aktivt jämställdhetsarbete i undervisningen
Forskare och projektledare Ilana Manneh svarar på några frågor om att göra undervisningen mer jämställd.
Varför är det här en viktig översikt?
– Skolan har i uppdrag att främja jämställda möjligheter till lärande och utveckling. Forskning och myndighetsrapporter visar dock att jämställdhetsarbetet i undervisningen behöver stärkas.
– Denna systematiska översikt sammanställer resultat från praktiknära skolforskning som studerat utformning av undervisning som kan bidra till att elever, oavsett könstillhörighet, får lika möjligheter och villkor för lärande och utveckling.
I översikten beskrivs att aktivt jämställdhetsarbete i konkreta undervisningssituationer kan bidra till flickors och pojkars lika möjligheter och villkor till lärande och utveckling. Vilka är de huvudsakliga resultaten?
– I översikten lyfter vi fram fyra teman som tillsammans kan bidra till flickors och pojkars lika möjligheter och villkor att lära sig och utvecklas.
- Ge eleverna möjlighet att granska stereotypa föreställningar om kön – tonvikt ligger på diskussioner i helklass och i mindre grupper, och med hjälp av material som reklam och skönlitteratur.
- Vidga elevernas intressen och kunskaper – lärare inför ett ämnesinnehåll eller ett upplägg som traditionellt inte ingår i undervisningen.
- Stärka elevernas självbild och självförtroende – läraren använder olika frågor och budskap som utmanar stereotypa föreställningar om kön i relation till förmåga och kompetens.
- Skapa strukturer för elevernas arbetsprocess – läraren skapar ett strukturerat upplägg och ger konkreta mål, och lär eleverna att organisera sitt lärande med hjälp av studietekniker.
Vilka är de viktigaste slutsatserna som kan dras från översikten
– Studierna som ingår i översikten visar att oavsett om undervisningen bygger på diskussioner, arbete med olika material eller ändrat ämnesinnehåll och upplägg, är en genomtänkt och medveten planering och genomförande av undervisningen ofta främjar elevernas lärande och utveckling, oavsett könstillhörighet. Några slutsatser som kan dras från översikten visar betydelsen av ett aktivt jämställdhetsarbete där läraren
- reflekterar över sina egna föreställningar om kön och hur det påverkar undervisningen
- problematiserar och reflekterar över varför flickor och pojkar har olika intressen, och hur stereotypa föreställningar om kön styr deras val och preferenser
- reflekterar över på vilket sätt eleverna får vara med och påverka undervisningen, och om flickor och pojkar får lika mycket inflytande
- hjälper eleverna att organisera sitt lärande för att kunna prestera på lika villkor.
Illustration: Ása Jóhannsdóttir
Uppdaterad: 2024-01-24 12:44