Rapporten kan ge mer kunskap om spelifiering, men även erbjuda en struktur och begreppsapparat som ger lärare möjlighet att fördjupa sig inom området.
Spelifiering – ett lustfyllt sätt att lära?
| Serie | Skolforskningsinstitutet sammanfattar och kommenterar; 2021:01 |
| Originaltitel | Does gamification improve student learning outcome? Evidence from a meta-analysis and synthesis of qualitative data in educational contexts. |
| År då den kommenterade översikten publicerades | 2020 |
| Huvudmålgrupp | Lärare i grundskola, gymnasieskola och inom högre utbildning. |
| Frågeställningar som översikten besvarar | Hur uppfattar elever en spelifierad undervisning, det vill säga vad upplever de som positivt respektive negativt? Är undervisning med spelifiering mer gynnsamt för elevers akademiska prestationer än undervisning utan spelifiering? |
| Antalet studier som översikten bygger på | 32 intervju- och enkätstudier samt 24 experimentella och kvasiexperimentella studier. |
| Elevernas ålder i studierna | Alla åldrar |