År 2023 publicerades två systematiska och praktiknära forskningssammanställningar, med till stor del överlappande fokusområden om effekter av undervisning för elevers demokratilärande.
Vi har bedömt att det är intressant att sammanfatta resultaten i den nederländska forskningsöversikten och kommentera resultaten i relation till Skolforskningsinstitutets forskningssammanställning samt diskutera hur verksamma i Sverige kan använda resultaten från den samlade forskningen i sin undervisning.
Demokratistärkande undervisning
Serie | Skolforskningsinstitutet sammanfattar och kommenterar; 2024:01 |
Originaltitel | School-based teaching for democracy: A systematic review of teaching methods in quantitative intervention studies. |
År då den kommenterade översikten publicerades | 2023 |
Huvudmålgrupp | Lärare i grundskolan, gymnasieskolan och högre utbildning |
Översiktens frågor | 1. Vilka undervisningsmetoder är effektiva i demokratiundervisningen? 2. Vad utmärker de effektiva undervisningsmetoderna? 3. Vilka demokratiska kompetenser främjar dessa undervisningsmetoder? |
Antalet studier som översikten bygger på | 51 |
Elevernas ålder i studierna | Alla åldrar |