Kontroversiella frågor i religionskunskap

Faktaruta

Kontroversiella frågor i religionskunskap

Översikten sammanfattar forskning om hur lärare kan hantera kontroversiella frågor i religionskunskap och vad som påverkar elevernas lärande.

Kontroversiella frågor i religionskunskap – lärares handlingsalternativ i undervisningen

Serie Skolforskningsinstitutets systematiska forskningssammanställningar 2025:03
Huvudmålgrupp Lärare i religionskunskap på högstadiet och gymnasieskolan
Frågeställningar som översikten utgår från Vilka didaktiska handlingsalternativ har lärare för att hantera kontroversiella frågor i religionskunskapsundervisningen?
Hur påverkar lärares didaktiska vägval elevers förståelse för kontroversiella frågor?
Antal studier som översikten bygger på 14
Länder där studierna har gjorts Sverige, Norge, Storbritannien
Elevernas ålder i studierna 13–19 år
Fördjupa din kunskap

Innehållet baseras på den systematiska forsknings­sammanställningen Kontroversiella frågor i religionskunskap som finns att ladda ner som pdf och beställa som bok.

Visa forsknings­sammanställningen

Uppdaterad: 2025-10-29 11:20