Lärar- och elevcentrerad undervisning ska inte betraktas som två ytterligheter som lärare måste välja mellan.
Lärarcentrerad och elevcentrerad undervisning i samspel
| Serie | Skolforskningsinstitutet sammanfattar och kommenterar; 2020:02 |
| Originaltitel | Twenty-first century adaptive teaching and 20 individualized learning operationalized as specific blends of student-centered instructional events: A systematic review and meta-analysis. |
| År då den kommenterade översikten publicerades | 2019 |
| Huvudmålgrupp | Lärare i första- och andraspråkslärande, naturvetenskap, matematik, samhällskunskap, informationsteknik |
| Frågeställningar som översikten besvarar | 1. Leder en mer elevcentrerad undervisning i genomsnitt till högre effekter på elevers utveckling av ämneskunskaper än en i mindre grad elevcentrerad undervisning? 2. Förstärks eller försvagas effekterna på elevers utveckling av ämneskunskaper då någon eller några av följande undervisningsaspekter i högre grad är elevcentrerade? - ledarskap (a) - tempo (b) - planering (c) - individanpassning (d). 3. Påverkar skolämne, undervisning av elever i behov av särskilt stöd eller elevers ålder utfallet av en mer eller mindre elevcentrerad undervisning? |
| Antalet studier som översikten bygger på | 299 |
| Antalet studier som översikten bygger på | 5-20 år |