Demokratistärkande undervisning
Här finns förslag på diskussionsfrågor som är tänkta att ge lärarlaget stöd i att skapa förståelse för rapportens resultat och slutsatser i relation till den egna undervisningspraktiken.
I rapporten Demokratistärkande undervisning sammanfattar vi resultaten i en nederländsk forskningsöversikt och kommenterar dem i relation till Skolforskningsinstitutets systematiska översikt Att lära demokrati. Vi diskuterar hur verksamma lärare i Sverige kan använda resultaten från den samlade forskningen i sin undervisning.
Diskussionsfråga 1 – politik och samhälle
Se avsnitt 2.4.1 och 2.4.2 om ämnesinnehåll och olika undervisningsövningar i rapporten. För fördjupning se även avsnitt 3.1–3.3 i Att lära demokrati.
- Diskutera i vilka sammanhang eleverna får möjlighet att utrycka sina åsikter om politik och samhälle?
Diskussionsfråga 2 – ett öppet klassrumsklimat
Se avsnitt 3.2 om sambanden mellan undervisningens utformning, lärares förhållningssätt och arbetsmetoder, samt kapitel 4 i Att lära demokrati.
- Lärares förhållningssätt kan påverka elevernas inställning till demokrati och politiskt deltagande, på vilket sätt?
- Diskutera olika förhållningssätt tillsammans i kollegiet.
Diskussionsfråga 3 – olika demokratidimensioner
Det finns olika uppfattningar om vad demokrati är och bör vara, och i rapporten diskuteras olika demokratidimensioner som kunskaper om demokrati och politik, respektive engagemang och värderingar (avsnitt 2.4.2 och 3.1). Jämför med Att lära demokrati där det görs en uppdelning i kunskaper och förmågor respektive attityder och värderingar i (avsnitt 5.2 och 5.3) och diskutera gärna utifrån skolans demokratiuppdrag (avsnitt 1.2).
- Hur skiljer sig synen på demokrati och hur kan det ta sig uttryck i undervisningen?
Uppdaterad: 2024-12-20 15:18