Demokratistärkande undervisning

Diskussionsfrågor

Demokratistärkande undervisning

Här finns förslag på diskussionsfrågor som är tänkta att ge lärarlaget stöd i att skapa förståelse för rapportens resultat och slutsatser i relation till den egna undervisningspraktiken.

I rapporten Demokratistärkande undervisning sammanfattar vi resultaten i en nederländsk forskningsöversikt och kommenterar dem i relation till Skolforskningsinstitutets systematiska översikt Att lära demokrati. Vi diskuterar hur verksamma lärare i Sverige kan använda resultaten från den samlade forskningen i sin undervisning.

Diskussionsfråga 1 – politik och samhälle

Se avsnitt 2.4.1 och 2.4.2 om ämnesinnehåll och olika undervisningsövningar i rapporten. För fördjupning se även avsnitt 3.1–3.3 i Att lära demokrati.

  • Diskutera i vilka sammanhang eleverna får möjlighet att utrycka sina åsikter om politik och samhälle?

Diskussionsfråga 2 – ett öppet klassrumsklimat

Se avsnitt 3.2 om sambanden mellan undervisningens utformning, lärares förhållningssätt och arbetsmetoder, samt kapitel 4 i Att lära demokrati.

  • Lärares förhållningssätt kan påverka elevernas inställning till demokrati och politiskt deltagande, på vilket sätt?
  • Diskutera olika förhållningssätt tillsammans i kollegiet.

Diskussionsfråga 3 – olika demokratidimensioner

Det finns olika uppfattningar om vad demokrati är och bör vara, och i rapporten diskuteras olika demokratidimensioner som kunskaper om demokrati och politik, respektive engagemang och värderingar (avsnitt 2.4.2 och 3.1). Jämför med Att lära demokrati där det görs en uppdelning i kunskaper och förmågor respektive attityder och värderingar i  (avsnitt 5.2 och 5.3) och diskutera gärna utifrån skolans demokratiuppdrag (avsnitt 1.2).

  • Hur skiljer sig synen på demokrati och hur kan det ta sig uttryck i undervisningen?
person

Pontus Wallin

Forskare/projektledare


Uppdaterad: 2024-12-20 15:18