Rapporten sammanställer resultat från sju forskningsöversikter och belyser det viktiga samspelet mellan barns utveckling, lärande och social inkludering.
Två av översikterna är av kartläggande karaktär och utgör grundstommen i rapporten, se faktarutan. De områden som översikterna belyser fördjupas och kompletteras av de fem andra översikterna som ingår i rapporten.
Språkutveckling och social inkludering. Att stödja barn med ett annat modersmål än svenska i förskola och förskoleklass.
| Serie | Skolforskningsinstitutet sammanfattar och kommenterar; 2023:01 |
| Originaltitlar | Språklig og sosial inkludering av minoritetsspråklige barn i barnehage – en kunnskapsoversikt. (Munthe m.fl.) Kunnskapsbasert språkarbeid i barnehager med flerspråklige barn – en systematisk forskningskartlegging. (Lillejord m.fl.) |
| År då de kommenterade översikterna publicerades | 2021 (Munthe m.fl.) 2017 (Lillejord m.fl.) |
| Huvudmålgrupp | Verksamma i förskola och förskoleklass |
| Översikternas fokus | Språkutvecklande insatser och insatser med syfte att främja barnens sociala inkludering. (Munthe m.fl.) Vad som kännetecknar en god praktik för språkinlärning i flerspråkiga förskolor. (Lillejord m.fl.) |
| Antalet studier som översikterna bygger på | 9 (Munthe m.fl.) 34 (Lillejord m.fl.) |
| Elevernas ålder i studierna | 0-6 år |