Denna forskningssammanställningt vill visa på möjligheter att stödja delaktighet och lärande i undervisning med elever med intellektuell funktionsnedsättning på grundskole- och gymnasienivå oavsett skolform.
Undervisning med elever med IF - delaktighet och lärande
| Serie | Skolforskningsinstitutets systematiska forskningssammanställningar 2025:02 |
| Huvudmålgrupp | Lärare och annan pedagogisk personal som medverkar i undervisning med elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) på grundskole- eller gymnasienivå. |
| Frågeställningar som översikten utgår från | Hur ser elevernas deltagande och lärande ut i de studerade undervisningssituationerna? Vilka möjligheter och hinder för elevernas deltagande och lärande framträder i de studerade undervisningssituationerna? |
| Antal studier som översikten bygger på | 15 |
| Länder där studierna har gjorts | Sverige, USA, Irland och Nya Zeeland. |
| Elevernas ålder i studierna | 7-18 år |