Att lära demokrati
Forskare och projektledare Pontus Wallin svarar på några frågor om skolans demokratifrämjande uppgift.
Varför har ni tagit fram en systematisk översikt om att lära demokrati?
– Utbildningen inom skolväsendet i Sverige syftar till att elever ska inhämta och utveckla både kunskaper och värden. Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Utgångspunkten för den här översikten är att lärare även kan arbeta med skolans demokratiuppdrag på vetenskaplig grund.
Översikten tar upp ett antal undervisningsmetoder som främjar elevers demokratilärande. Vilka är det?
– Ungefär hälften av de studier som ingår i översikten är interventionsstudier som har undersökt hur specifika undervisningsmetoder påverkar elevers demokratilärande. Bland annat diskussioner och grupparbete, användning av nyhetsmedia och texter om politik samt samverkan med det omgivande samhället har visat sig främja elevers demokratilärande.
Ni tar också upp olika aspekter av lärmiljön som kan påverka elevers demokratilärande. Vad kan det handla om?
– Ungefär hälften av studierna som ingår i översikten är korrelationsstudier som undersöker hur elevers demokratilärande påverkas av olika aspekter av lärmiljön. De här studierna påvisar samband mellan ett öppet klassrumsklimat, aktivt elevdeltagande och lärares engagemang och ledarskap och olika aspekter av elevers demokratilärande.
Kan skolan påverka om elever utvecklas till att bli demokratiska medborgare?
– Skolan kan spela en betydande roll, men bör ställas i relation till andra faktorer som kan forma elevers relation till demokrati. En viktig slutsats, som flera av forskarna bakom studier som ingår i översikten drar är att lärares arbetssätt påverkar elevers demokratilärande, men att olika metoder kan gynna olika aspekter av demokratilärandet för olika elever.
– Översiktens samlade resultat ger stöd för att undervisning som till hög grad involverar elever är gynnsam för att främja deras demokratilärande, både vad gäller kunskaper, förmågor, attityder och värderingar. Demokratifrämjande undervisning förutsätter till viss del att eleven står i centrum. För att lära demokrati behöver elever få erfara och praktisera demokratiska principer och värderingar, vilket underlättas av att de känner inkludering, deltagande och medansvar.
Uppdaterad: 2023-02-24 14:20