
Forskare och projektledare Karolina Fredriksson Erson berättar om den systematiska översikten Undervisning med elever med IF.
Undervisningen för elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) är ett komplext och viktigt uppdrag som sträcker sig bortom ämneskunskaper och även syftar till att främja självständighet och social kompetens. För att detta ska bli möjligt måste elevers delaktighet vara en bärande princip i undervisningen, inte bara ett mål.
Varför är det här en viktig översikt?
Den här översikten syftar till att visa hur lärare kan stödja elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) på sätt som stärker deras delaktighet och lärande. Den bygger på 15 praktiknära forskningsstudier som fokuserar på den direkta interaktionen och kommunikationen mellan lärare och elever. Genom att sammanställa resultaten från flera studier bidrar översikten till en mer nyanserad och fördjupad förståelse än vad en enskild studie kan erbjuda, och ger därmed en rikare bild av hur undervisningen kan utformas för att främja både lärande och delaktighet. Översikten behandlar undervisning på både grundskole- och gymnasienivå.
Vilka är de huvudsakliga resultaten?
Resultaten delas in i tre delar. Den första delen introducerar två kommunikationsmönster, vertikal och horisontell kommunikation, som sedan används genomgående i översikten, och beskriver deras betydelse för elevers deltagande och lärande i olika situationer. Vertikal kommunikation är vanligast i formella undervisningssammanhang, medan horisontell kommunikation oftare förekommer i informella situationer som raster och luncher. Avsnittet visar också hur undervisningens olika fokus, som omsorg eller kunskapsutveckling, är kopplat till dessa kommunikationssätt och vad det innebär för elevernas möjligheter att vara delaktiga.
Den andra delen lyfter fram vikten av ömsesidig förståelse mellan lärare och elever i klassrumsdialogen, där det inte enbart handlar om att eleverna ska förstå läraren, utan också om att läraren uppfattar och tolkar elevernas uttryck som meningsfull kommunikation.
Den tredje delen visar hur lärare med hjälp av olika undervisningsstrategier och lyhördhet kan stödja elevers aktiva deltagande och lärande i undervisningen.
Hur karakteriserar du den här forskningen?
Översikten erbjuder lärare kunskap i form av begrepp, resonemang och strategier som kan stödja arbetet med att analysera, förstå och vid behov utveckla undervisningen med elever med IF. Resultaten är rikligt illustrerade med samtalsutdrag mellan lärare och elever från de studerade situationerna, vilket ger en konkret inblick i undervisning för elever med IF. I slutet av varje avsnitt i resultatkapitlet finns frågor kopplade till avsnittets innehåll. Frågorna är avsedda att stödja lärares reflektion kring den egna undervisningen, vilket med fördel kan göras tillsammans med kollegor, till exempel som en del av gemensam planering eller kompetensutveckling.
Illustration: Ása Jóhannsdóttir