
Det handlar inte om att ”sänka krav”, utan om att erbjuda stöd, tillgängliga miljöer och kommunikativa strategier som faktiskt fungerar för varje elev.
Jag uppskattar hur forskningsöversikten lyfter vikten av lärarens didaktiska handlag, alltså förmågan att anpassa undervisningen i stunden, läsa av varje elev och avgöra hur mycket stöd som behövs.
Den presenterar undervisningsstrategier på ett tydligt och praktiknära sätt, med flera exempel från skolvardagen, vilket gör att man som lärare lättare kan omsätta forskningen till sin egen undervisning.
Flera av exemplen visar hur avgörande lärarens sätt att tala, fråga, ge utrymme och bekräfta är för att elever med IF ska kunna delta i undervisningen.
Här handlar det inte bara om vad vi lär ut, utan hur vi gör det, hur vi lyssnar, hur vi svarar och hur vi stöttar elevernas egna uttryck.
Viktiga är de delar som lyfter hur förväntningarna på elever skiljer sig beroende på undervisningskontext, det vill säga om elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) undervisas i en reguljär klass eller i en undervisningsgrupp där alla har IF.
De delar av översikten som betonar relationers och kommunikationens betydelse är relevanta för rektorer skolledare…
Illustration: Ása Jóhannsdóttir