Kontroversiella frågor i religionskunskap

Diskussionsfrågor

Kontroversiella frågor i religionskunskap

Illustration: Ása Jóhannsdóttir

Skolan ska förbereda elever på att navigera svåra och kontroversiella frågor i sin omvärld och samtid. Denna forskningssammanställning visar hur lärare kan arbeta didaktiskt för att hantera dessa situationer.

Här finns förslag på diskussionsfrågor som stöd för lärare att relatera rapportens resultat och slutsatser till den egna undervisningen.

Relatera till sammanhanget

Diskussionsämne 1

Se avsnitt 1 i kapitel 3.

Avsnitt 3.1 visar att kontroversiella frågor är kontextberoende, och att lärare behöver läsa av vad som är kontroversiellt i den aktuella situationen:

Vad brukar uppfattas som kontroversiellt bland mina elever?
Vilka dominerande normer behöver jag vara uppmärksam på?

Växla mellan perspektiv

Diskussionsämne 2

Se avsnitt 2 i kapitel 3.

I avsnitt 3.2 framkommer att undervisningen rymmer spänningar mellan religiösa traditioner och sekulära normsystem, men även inom och mellan religiösa traditioner. Ämneskunskap i kombination med relationskompetens blir avgörande för att skapa trygga klassrum:

Hur kan jag bidra till att lyfta fram olika perspektiv på ett respektfullt sätt?
Hur får mina elever tränas i perspektivtagande och kritiskt tänkande?

Navigera öppenhet och normativitet

Diskussionsämne 3

Se avsnitt 3 i kapitel 3.

Avsnitt 3.3 pekar på att öppenhet och normativitet inte är motsatser, utan komplementära didaktiska principer som kräver professionell medvetenhet och omdöme för att samspela. Läraren behöver didaktiska strategier att luta sig mot, och det krävs institutionellt stöd:

Vilka strategier använder vi för att hantera värdekonflikter?
Finns det goda rutiner på vår skola för att arbeta kollegialt med kontroversiella frågor?

Strukturera samtal

Diskussionsämne 4

Se avsnitt 4 i kapitel 3.

Dialogens betydelse för klassrummets demokratiska potential tas upp i avsnitt 3.4:

Hur strukturerar jag samtal som bidrar till att eleverna lär sig att leva med mångfald och oenighet?
Vilka strategier finns på skolan för att minska risken för självcensur på grund av oro för repressalier eller missförstånd?

Dramatisera kontroverser

Diskussionsämne 5

Se avsnitt 5 i kapitel 3.

Avsnitt 3.5 visar att dramatisering, en estetisk form som påverkar eleverna känslomässigt, kan bidra till att aktivera elever och öppna upp för nya perspektiv:

Hur kan jag välja ämne och arbetssätt som har potential att leda till klassrumssamtal som öppnar upp för nya perspektiv?
Hur hanterar jag risken att elever upplever att drama som undervisningsmetod används för att manipulera?

 

Illustration: Ása Jóhannsdóttir

person

Pontus Wallin

Forskare/projektledare

Fördjupa din kunskap

Innehållet baseras på den systematiska forsknings­sammanställningen Kontroversiella frågor i religionskunskap som finns att ladda ner som pdf och beställa som bok.

Visa forsknings­sammanställningen

Uppdaterad: 2025-10-29 11:21