Teknikutvecklings­processen

Diskussionsfrågor

Teknikutvecklings­processen

En pojke framför solpaneler.

Här finns förslag på diskussionsfrågor med syfte att ge stöd för lärare att relatera översiktens resultat och slutsatser till den egna undervisningspraktiken. Lärare kan välja att diskutera samtliga frågor eller att särskilt fördjupa sig i ett par av frågorna.

I den systematiska översikten sammanställs resultat om hur lärare kan utforma undervisning i teknik för att skapa möjligheter för elevers lärande i och om teknikutvecklingsprocessen.

Lärande om processen som en helhet och dess olika delar

Avsnitt 3.1.1, 3.2.1, 3.2.2

  • Hur ser avvägningen ut mellan att ge eleverna möjlighet till lärande om teknikutvecklingsprocessen i sin helhet och dess olika delar?
  • Hur kan vi utforma uppgifter till eleverna och bedömning av dessa som stödjer en helhetsförståelse?
  • Hur öppen bör en uppgift om teknikutveckling vara med tanke på elevernas ålder, tid till förfogande och aktuella lärandemål?

Systematiskt och iterativt arbetssätt

Avsnitt 3.1, 3.2

  • Hur kan vi stödja eleverna muntligt under processens gång utan att styra dem på ett sätt som minskar deras autentiska arbetssätt?
  • Hur kan vi i uppgiftens utformning inkludera elevers skriftliga dokumentation som ett sätt att stödja eleverna i att arbeta systematiskt och iterativt?
  • Ger undervisningen eleverna tillräckligt med möjligheter och tid att reflektera över processen och värdera olika idéer innan de ska fatta beslut?
  • Hur kan vi inkludera en positiv syn på misslyckanden i undervisningen?

Stödja i delar av processen

Avsnitt 3.2.3, 3.2.4

  • Har eleverna de kunskaper eller förmågor som krävs för att till exempel ta fram en ritning eller en modell? Behöver de stöd för att kunna genomföra processen som tänkt?
  • Hur kan vi stödja eleverna att använda relevanta termer och begrepp i sitt teknikutvecklingsarbete?
  • Hur kan vi dra nytta av andra kunskaper som eleverna har i till exempel matematik, NO eller SO?

Stödja eleverna när de arbetar i grupp

Avsnitt 3.3

  • Hur kan vi stödja eleverna i deras grupparbeten så att alla får möjlighet till deltagande och lärande?
  • Hur kan vi stödja eleverna att tillsammans arbeta iterativt och att använda tekniska begrepp i sina samtal?

 

person

Elín Hafsteinsdóttir

Forskare/projektledare


Uppdaterad: 2025-05-16 12:18