Faktaruta
Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren
I översikten sammanställs svensk och internationell forskning om skrivundervisning i de allra tidigaste skolåren. Forskningssammanställningen visar att undervisning i skrivande är lika grundläggande som undervisning i läsande.
Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren
Serie | Skolforskningsinstitutets systematiska forskningssammanställningar 2024:02 |
Huvudmålgrupp | Lärare i förskoleklass och lågstadiet. |
Frågeställning som översikten besvarar | Vilka undervisningsmetoder och arbetssätt ger goda resultat avseende skrivutveckling för elever i årskurs F-3? Vilka av dessa undervisningsmetoder visar sig vara särskilt betydelsefulla för elever som behöver mer stöd än det som ges i den ordinarie undervisningen? |
Antal studier som översikten bygger på | 34 |
Länder där studierna har gjorts | USA, Nya Zeeland, Portugal, Frankrike, Kanada, Norge, Sverige, Australien, England, Grekland, Israel, Nederländerna, Spanien, Turkiet, Tyskland. |
Elevernas ålder i studierna | 6–9 år |
Uppdaterad: 2024-10-15 12:03