Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren

Faktaruta

Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren

I översikten sammanställs svensk och internationell forskning om skrivundervisning i de allra tidigaste skolåren. Forskningssammanställningen visar att undervisning i skrivande är lika grundläggande som undervisning i läsande.

Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren

Serie Skolforskningsinstitutets systematiska forskningssammanställningar 2024:02
Huvudmålgrupp Lärare i förskoleklass och lågstadiet.
Frågeställning som översikten besvarar Vilka undervisningsmetoder och arbetssätt ger goda resultat avseende skrivutveckling för elever i årskurs F-3?
Vilka av dessa undervisningsmetoder visar sig vara särskilt betydelsefulla för elever som behöver mer stöd än det som ges i den ordinarie undervisningen?
Antal studier som översikten bygger på 34
Länder där studierna har gjorts USA, Nya Zeeland, Portugal, Frankrike, Kanada, Norge, Sverige, Australien, England, Grekland, Israel, Nederländerna, Spanien, Turkiet, Tyskland.
Elevernas ålder i studierna 6–9 år

Uppdaterad: 2024-10-15 12:03