Faktaruta
Laborationer i naturvetenskapsundervisningen
Laborationer i naturvetenskapsundervisningen
Serie | Skolforskningsinstitutets systematiska översikter; 2020:01 |
Huvudmålgrupp | Lärare som arbetar med undervisning i biologi, fysik och kemi i grundskolans högstadium och i gymnasieskolan |
Frågeställningar som översikten besvarar | • Vad kännetecknar laborationer i naturvetenskapsundervisningen som utförs i syfte att utveckla elevers ämneskunskaper och förmåga att genomföra systematiska undersökningar? • Vilka metoder och arbetssätt som kan bidra till att utveckla elevers ämneskunskaper och förmåga att genomföra systematiska undersökningar lyfts fram i forskningen omlaborationer och laborationsundervisning? |
Antal studier som översikten bygger på | 39 |
Länder där studierna har gjorts | USA 10, Storbritannien 6, Israel 5, Sverige 4, Tyskland 3, Turkiet 2, Singapore 2, Australien 2, Taiwan 1, Spanien 1, Nya Zeeland 1, Malaysia 1, Kina 1 |
Elevernas ålder i studierna | Studierna i översikten berör elever i grundskolans högstadium och i gymnasieskolan |
Uppdaterad: 2023-02-24 13:57