Lärarcentrerad och elevcentrerad undervisning i samspel

Faktaruta

Lärarcentrerad och elevcentrerad undervisning i samspel

Lärar- och elevcentrerad undervisning ska inte betraktas som två ytterligheter som lärare måste välja mellan.

Lärarcentrerad och elevcentrerad undervisning i samspel

Serie Skolforskningsinstitutet sammanfattar och kommenterar; 2020:02
Originaltitel Twenty-first century adaptive teaching and 20 individualized learning operationalized as specific blends of student-centered instructional events: A systematic review and meta-analysis.
År då den kommenterade översikten publicerades 2019
Huvudmålgrupp Lärare i första- och andraspråkslärande, naturvetenskap, matematik, samhällskunskap, informationsteknik
Frågeställningar som översikten besvarar 1. Leder en mer elevcentrerad undervisning i genomsnitt till högre effekter på elevers utveckling av ämneskunskaper än en i mindre grad elevcentrerad undervisning?
2. Förstärks eller försvagas effekterna på elevers utveckling av ämneskunskaper då någon eller några av följande undervisningsaspekter i högre grad är elevcentrerade?
- ledarskap (a)
- tempo (b)
- planering (c)
- individanpassning (d).
3. Påverkar skolämne, undervisning av elever i behov av särskilt stöd eller elevers ålder utfallet av en mer eller mindre elevcentrerad undervisning?
Antalet studier som översikten bygger på 299
Antalet studier som översikten bygger på 5-20 år

Uppdaterad: 2023-02-24 15:18