Faktaruta
Spelifiering – ett lustfyllt sätt att lära?
Rapporten kan ge mer kunskap om spelifiering, men även erbjuda en struktur och begreppsapparat som ger lärare möjlighet att fördjupa sig inom området.
Spelifiering – ett lustfyllt sätt att lära?
Serie | Skolforskningsinstitutet sammanfattar och kommenterar; 2021:01 |
Originaltitel | Does gamification improve student learning outcome? Evidence from a meta-analysis and synthesis of qualitative data in educational contexts. |
År då den kommenterade översikten publicerades | 2020 |
Huvudmålgrupp | Lärare i grundskola, gymnasieskola och inom högre utbildning. |
Frågeställningar som översikten besvarar | Hur uppfattar elever en spelifierad undervisning, det vill säga vad upplever de som positivt respektive negativt? Är undervisning med spelifiering mer gynnsamt för elevers akademiska prestationer än undervisning utan spelifiering? |
Antalet studier som översikten bygger på | 32 intervju- och enkätstudier samt 24 experimentella och kvasiexperimentella studier. |
Elevernas ålder i studierna | Alla åldrar |
Uppdaterad: 2023-02-27 19:43