Faktaruta
Språkutveckling och social inkludering
Rapporten sammanställer resultat från sju forskningsöversikter och belyser det viktiga samspelet mellan barns utveckling, lärande och social inkludering.
Två av översikterna är av kartläggande karaktär och utgör grundstommen i rapporten, se faktarutan. De områden som översikterna belyser fördjupas och kompletteras av de fem andra översikterna som ingår i rapporten.
Språkutveckling och social inkludering. Att stödja barn med ett annat modersmål än svenska i förskola och förskoleklass.
Serie | Skolforskningsinstitutet sammanfattar och kommenterar; 2023:01 |
Originaltitlar | Språklig og sosial inkludering av minoritetsspråklige barn i barnehage – en kunnskapsoversikt. (Munthe m.fl.) Kunnskapsbasert språkarbeid i barnehager med flerspråklige barn – en systematisk forskningskartlegging. (Lillejord m.fl.) |
År då de kommenterade översikterna publicerades | 2021 (Munthe m.fl.) 2017 (Lillejord m.fl.) |
Huvudmålgrupp | Verksamma i förskola och förskoleklass |
Översikternas fokus | Språkutvecklande insatser och insatser med syfte att främja barnens sociala inkludering. (Munthe m.fl.) Vad som kännetecknar en god praktik för språkinlärning i flerspråkiga förskolor. (Lillejord m.fl.) |
Antalet studier som översikterna bygger på | 9 (Munthe m.fl.) 34 (Lillejord m.fl.) |
Elevernas ålder i studierna | 0-6 år |
Uppdaterad: 2024-04-26 07:03