Undersöka, utforska och lära naturvetenskap – undervisning i förskolan
Översikten erbjuder vetenskapliga begrepp och beskrivningar som kan bidra till att förskollärare vidgar sin repertoar av vetenskapligt förankrade didaktiska redskap. Förskollärare kan använda dessa redskap för att utveckla samspel och kommunikation på sätt som skapar förutsättningar för barns lärande inom kunskapsområdet naturvetenskap.
Undersöka, utforska och lära naturvetenskap – undervisning i förskolan
Serie | Skolforskningsinstitutets systematiska översikter 2021:01 |
Huvudmålgrupp | Förskollärare, men även övrig personal i arbetslaget där barnskötare och annan personal kan ingå. |
Frågeställningar som översikten besvarar | 1. Hur kan förskollärare stödja samspel och kommunikation med och mellan barn för att skapa förutsättningar för barns naturvetenskapliga lärande? 2. Vilka möjligheter och utmaningar för undervisning finns i barns utforskande av och kommunikation om naturvetenskapliga fenomen? |
Antal studier som översikten bygger på | 17 |
Länder där studierna har gjorts | Sverige (10), USA (3), Australien (2), Luxemburg (2) |
Elevernas ålder i studierna | 3–6 år |
Uppdaterad: 2023-02-27 15:35