Kontroversiella frågor i religionskunskap

Lärare tipsar lärare

Kontroversiella frågor i religionskunskap

Rapporten påminner om att en fråga inte per definition är kontroversiell – det är olika för olika individer, klasser och skolor.

Rapporten visar att både lärare och elever utövar självcensur.

Jag uppskattar särskilt avsnittet ”Lärarens didaktiska handlingsalternativ”. Det erbjuder konkreta strategier som kan omsättas direkt i undervisningen.

­Se avsnittet här.

Ansvaret för att skapa ett respektfullt klimat bör inte vila på den enskilda läraren, utan är gemensamt för hela skolorganisationen.

Religionslärarens särskilda situation kan vara intressant att använda i kompetensutveckling om undervisningens relation till skolans värdegrundsarbete.

Fördjupa din kunskap

Innehållet baseras på den systematiska forsknings­sammanställningen Kontroversiella frågor i religionskunskap som finns att ladda ner som pdf och beställa som bok.

Visa forsknings­sammanställningen

Uppdaterad: 2025-10-29 11:22