Teknikutvecklings­processen

Lärare tipsar lärare

Teknikutvecklings­processen

Illustration som visar tre elever dom arbetar med ett skolprojekt.

 

Framför allt intressant är spänningen mellan processens olika delar som representerar undervisningens mål kopplat till läroplanen och elevernas önskemål om att sätta i gång konstruera, designa och bygga.

Den lyfter fram både teoretiska och praktiska aspekter av undervisningen i teknik, med målet att stödja lärare i att skapa en lärandemiljö där eleverna är delaktiga och engagerade.

En annan viktig slutsats var att elevernas slutprodukt kan vara ett resultat av framgångsrikt ”trial and error”, inte som en produkt av ett framgångsrikt processarbete.

Det är särskilt intressant att se hur kunskaper i matematik och naturvetenskap kan användas för att hitta lösningar inom design.

Översikten ger värdefull kunskap om teknikämnet för de som inte är direkt berörda, exempelvis skolledare och beslutsfattare på förvaltningsnivå.

Den här typen av studier kan användas av ämnesnätverk, till exempel STEM-ämnena, eller av skolans utvecklingsgrupp för att genomföra utvecklingsarbete i undervisningen.

 

Illustration: Ása Jóhannsdóttir


Uppdaterad: 2025-05-16 12:18