Muntlig kommunikation i moderna språk
Här finns förslag på diskussionsfrågor med syfte att ge stöd för lärare att relatera översiktens resultat och slutsatser till den egna undervisningspraktiken.
I den systematiska översikten sammanställs forskning om hur lärare kan utforma sin undervisning i moderna språk på ett sätt som uppmuntrar elever att lära sig kommunicera muntligt på målspråket.
Diskussionsfråga 1. Prata på ett främmande språk
Se avsnitten 3.1 och 4.1.2 i översikten
Hur gör du för att uppmuntra dina elever att prata på ett främmande språk?
Vid vilka tillfällen i din undervisning pratar du på språket som du undervisar i?
Diskussionsfråga 2. Återkoppling
Se avsnitten 3.2 och 4.1.3 i översikten
Hur korrigerar du dina elever vid muntliga aktiviteter?
Vilka för- och nackdelar ser du med att omformulera det som eleven sagt och när du hjälper eleven att rätta sig själv?
När väljer du den ena respektive det andra typen av återkoppling?
Diskussionsfråga 3. Uttal och att våga prata ett främmande språk
Se avsnitten 3.2.2 och 4.1.3 i översikten
Hur gör du för att få in uttalsträning på ett naturligt sätt när ni arbetar med den muntliga förmågan?
Hur arbetar du för att skapa ett tillåtande klassrumsklimat där eleverna vågar säga fel?
Uppdaterad: 2024-12-05 12:08