Hur förskollärare agerar för att stödja och stimulera barns lek är viktigt för utvecklingen av barnens sociala förmågor. Forskarnas studier av vardagen i förskolan visar när och hur barnen behöver stöd i leken.
Att genom lek stödja och stimulera barns sociala förmågor – undervisning i förskolan
| Serie | Skolforskningsinstitutets systematiska översikter; 2019:01 |
| English Title and Summary | Supporting and Stimulating Children’s Social Skills Through Play – Teaching in Preschool |
| Huvudmålgrupp | Förskollärare och övrig personal i arbetslaget |
| Frågeställningar som översikten besvarar | • På vilka sätt stödjer och stimulerar förskollärare genom lek barns sociala förmågor? • Vad karakteriserar förskollärares handlingar som genom lek stödjer och stimulerar barns sociala förmågor? |
| Antalet studier som översikten bygger på | 15 |
| Länder där studierna har gjorts | USA 8, Storbritannien 4, Australien 1, Island 1, Sverige 1 |
| Elevernas ålder i studierna | Barn 1–6 år |