Demokratistärkande undervisning
År 2023 publicerades två systematiska och praktiknära forskningssammanställningar, med till stor del överlappande fokusområden om effekter av undervisning för elevers demokratilärande.
Vi har bedömt att det är intressant att sammanfatta resultaten i den nederländska forskningsöversikten och kommentera resultaten i relation till Skolforskningsinstitutets forskningssammanställning samt diskutera hur verksamma i Sverige kan använda resultaten från den samlade forskningen i sin undervisning.
Demokratistärkande undervisning
Serie | Skolforskningsinstitutet sammanfattar och kommenterar; 2024:01 |
Originaltitel | School-based teaching for democracy: A systematic review of teaching methods in quantitative intervention studies. |
År då den kommenterade översikten publicerades | 2023 |
Huvudmålgrupp | Lärare i grundskolan, gymnasieskolan och högre utbildning |
Översiktens frågor | 1. Vilka undervisningsmetoder är effektiva i demokratiundervisningen? 2. Vad utmärker de effektiva undervisningsmetoderna? 3. Vilka demokratiska kompetenser främjar dessa undervisningsmetoder? |
Antalet studier som översikten bygger på | 51 |
Elevernas ålder i studierna | Alla åldrar |
Uppdaterad: 2024-03-19 14:47