Feedback i skrivundervisningen

Faktaruta

Feedback i skrivundervisningen

Vilka aspekter är viktiga att tänka på när man som lärare ger feedback till sina elever i syfte att utveckla deras skrivförmåga? Den här översikten vägleder dig till när och hur feedback bör ges och vad som bör uppmärksammas för att elevernas skrivutveckling ska kunna främjas.

Feedback i skrivundervisningen

Serie Skolforskningsinstitutets systematiska översikter; 2018:01
English Title and Summary Feedback in Writing Instruction


Huvudmålgrupp Lärare som arbetar med att utveckla elevers skrivförmåga
Frågeställningar som översikten besvarar Den övergripande fråga som ställs är:
Vad kännetecknar feedback från lärare till elever som ger förutsättningar för eller kan bidra till att utveckla elevernas skrivförmåga?

Den övergripande frågan besvaras utifrån tre aspekter:
• när feedback ges under ett skrivförlopp
• vad i en text som feedback har fokus på
• hur feedback ges och tas emot.
Antalet studier som översikten bygger på 22
Länder där studierna har gjorts USA 11, Norge 2, Nya Zeeland 2, Sverige 2, Australien 1, Danmark 1, Finland 1, Kanada 1, Storbritannien 1
Elevernas ålder i studierna Elever i motsvarande grundskolans mellan- och högstadium samt gymnasieskolan

Uppdaterad: 2023-02-24 15:23