Faktaruta
Feedback i skrivundervisningen
Vilka aspekter är viktiga att tänka på när man som lärare ger feedback till sina elever i syfte att utveckla deras skrivförmåga? Den här översikten vägleder dig till när och hur feedback bör ges och vad som bör uppmärksammas för att elevernas skrivutveckling ska kunna främjas.
Feedback i skrivundervisningen
Serie | Skolforskningsinstitutets systematiska översikter; 2018:01 |
English Title and Summary | Feedback in Writing Instruction |
Huvudmålgrupp | Lärare som arbetar med att utveckla elevers skrivförmåga |
Frågeställningar som översikten besvarar | Den övergripande fråga som ställs är: Vad kännetecknar feedback från lärare till elever som ger förutsättningar för eller kan bidra till att utveckla elevernas skrivförmåga? Den övergripande frågan besvaras utifrån tre aspekter: • när feedback ges under ett skrivförlopp • vad i en text som feedback har fokus på • hur feedback ges och tas emot. |
Antalet studier som översikten bygger på | 22 |
Länder där studierna har gjorts | USA 11, Norge 2, Nya Zeeland 2, Sverige 2, Australien 1, Danmark 1, Finland 1, Kanada 1, Storbritannien 1 |
Elevernas ålder i studierna | Elever i motsvarande grundskolans mellan- och högstadium samt gymnasieskolan |
Uppdaterad: 2023-02-24 15:23