Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet – med fokus naturvetenskap
Lärare möter dagligen flera språk i klassrummet. Att undervisa elever med begynnande kunskaper i undervisningsspråket innebär en särskild utmaning oavsett skolämne. I den här översikten får du vägledning om hur man kan arbeta språk- och kunskapsutvecklande för att stödja eleverna särskilt i den naturvetenskapliga undervisningen.
Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet – med fokus naturvetenskap
Serie | Skolforskningsinstitutets systematiska översikter; 2018:02 |
English Title and Summary | Literacy and Knowledge Acquisition in Science Education for Second-language Learners |
Huvudmålgrupp | Lärare i naturvetenskapliga ämnen |
Frågeställningar som översikten besvarar | Hur kan undervisningen i de naturvetenskapliga ämnena utformas för att stödja språk- och kunskapsutvecklingen hos flerspråkiga elever på högstadiet och i gymnasieskolan? |
Antalet studier som översikten bygger på | 24 |
Länder där studierna har gjorts | USA 14, Sydafrika 3, Kanada 2, Sverige 2, Australien 1, Danmark 1, Hongkong 1 |
Elevernas ålder i studierna | Eleverna går i motsvarande årskurs 6–9 i svensk grundskola, eller i motsvarande svensk gymnasieskola. |
Uppdaterad: 2023-02-24 15:05