open menu Kapitel:
Forskning Forskningssammanställningar
Yrkesdidaktik – att bana väg för elevers lärande i gymnasial yrkesutbildning

Övergripande syfte och frågeställningar

Den här systematiska översikten riktar sig till lärare som undervisar i yrkesämnen på gymnasial nivå – både i gymnasieskolan och inom vuxenutbildningen.

Översiktens syfte är att bidra till goda förutsättningar för yrkeselevers lärande genom att sammanställa forskning som kan ge yrkeslärare stöd och vägledning i att fatta välgrundade, didaktiska beslut i sin undervisning. För att uppfylla syftet arbetar vi utifrån två preliminära frågeställningar:

  1. Hur kan relationen mellan lärares didaktiska val i yrkesämnesundervisning och elevers utveckling av yrkeskunnande förstås?
  2. Vilka implikationer kan denna förståelse ha för undervisningens utformning?

Bakgrund

Gymnasiala yrkesutbildningar fyller viktiga funktioner på både individ- och samhällsnivå eftersom de leder till en yrkesexamen och möjlighet till vidare studier samtidigt som de förser samhällsviktiga yrken med arbetskraft. Flera branscher står inför stora utmaningar när det kommer till kompetensförsörjning och här är dessa utbildningar avgörande för att säkerställa fortsatt tillväxt och utveckling.

Yrkesutbildningarna bidrar inte bara till arbetsmarknaden utan också till ett aktivt och inkluderande medborgarskap. De ger ungdomar och vuxna, som inte lockas av akademiskt inriktade studier, tillgång till en utbildning med större fokus på tillämpning, praktik och arbetsliv.

Skolforskningsinstitutet har genom en förstudie undersökt hur forskningsläget gällande yrkesutbildning ser ut. I förstudien gjordes också en fördjupad behovsanalys där verksamma inom gymnasial yrkesutbildning fick beskriva sina upplevda behov och utmaningar. Resultaten pekade mot att yrkeslärares utmaningar bland annat handlar om elevers skiftande förutsättningar, yrkesdidaktikens komplexitet och samarbete med arbetslivet.

Många yrkeslärare har en bakgrund som bygger på gedigen yrkeserfarenhet snarare än formell lärarutbildning. Den starka yrkesanknytningen är en stor tillgång då den kan ge eleverna en konkret insyn i yrkets förutsättningar och krav. Samtidigt ska undervisningen vila på vetenskaplig grund och därmed på vad forskningen säger. Eftersom yrkesutbildning som forskningsfält har vuxit mycket de senaste decennierna är det särskilt angeläget att systematiskt sammanställa den forskning som finns. Den systematiska översikt som det här projektet ska resultera i kommer att kunna användas som stöd för yrkeslärare i deras praktik för att främja elevers lärande i yrkesämnen.

Nuläge i projektet

Arbetet med systematiska forskningssammanställningar består av flera faser, från inventering av verksammas behov av kunskap fram till resultat och slutsatser. Figuren visar i vilken fas detta projekt är i. Läs mer om vår metod på vår webbplats Skolforskningsportalen.

Infografik som visar alla steg från Behovsinventering och förstudie till Sammanställning av resultat och slutsatser. Rutan Relevans- och kvalitetsbedömning är markerad.

 

Projektgrupp

Externa forskare

Per Andersson, professor, Linköpings universitet

Nina Kilbrink, docent, Karlstads universitet

Från Skolforskningsinstitutet

Gita Berg, fil.dr, projektledare

Karolina Fredriksson Erson, fil.dr, biträdande projektledare

Lisa Jonsson, informationsspecialist


Uppdaterad: 2025-04-24 12:48