Aktivt jämställdhetsarbete i undervisningen
Här finns förslag på diskussionsfrågor med syfte att ge stöd för lärare att relatera forskningssammanställningens resultat och slutsatser till den egna undervisningspraktiken.
I den systematiska översikten sammanställs forskning som lärare och andra verksamma inom skolan kan använda för att stärka jämställdhetsarbetet i undervisningen.
Diskussionsfråga 1 – Aktivt jämställdhet arbete i undervisningen
Skolan har i uppdrag att främja jämställda möjligheter till lärande och utveckling. Den tidigare forskning och utvärdering som redovisas i kapitel 1 i översikten tar upp några av de utmaningarna för att uppnå en jämställd utbildning och undervisning. Dessa utmaningar är skillnader på gruppnivå mellan flickor och pojkar vad gäller intresse, skolresultat och studie- och yrkesval liksom deras upplevelser av och engagemang i skolan.
- Vilka utmaningar möter du i ditt dagliga arbete i relation till skolan jämställdhetsuppdrag?
Diskussionsfråga 2 – Synliggöra och motverka könsstereotyper i undervisningen
I läroplanen framhävs att skolan ska arbeta med att synliggöra och motverka könsmönster som begränsar elevernas lärande, val och utveckling. I översikten beskrivs undervisning som bygger på diskussioner där eleverna få granska stereotypa föreställningar om kön som finns i bland annat media och böcker. Det handlar om könsstereotypa föreställningar kopplade till intressen, yrken och känslor, samt makt och sexualitet.
- Vilken typ av material inför du i undervisningen för att ge eleverna möjlighet att reflektera över stereotypa föreställningar kring kön?
- Upplever du svårigheter i att engagera eleverna i diskussioner kring känsliga ämnen relaterade till könsstereotyper?
Diskussionsfråga 3 – Utmana eleverna till nya tankesätt
Översikten lyfter fram undervisning som utvecklar ett dynamiskt tankesätt hos eleverna, så att flickor och pojkar lär sig att tro på sin egen förmåga och kompetens, utan att begränsas av stereotypa föreställningar om kön. Undervisningen sker i form av samtal och övningar, där läraren använder olika frågor och budskap som utmanar dessa stereotyper.
- På vilket sätt stärker du elevernas självbild och självförtroende så att de kan bli motiverade och lyckas bättre?
- Diskutera och reflektera över hur du förmedlar budskap till flickor och pojkar om utmaningar och motgångar i undervisningen.
Diskussionsfråga 4 – Att ge utrymme för inflytande i undervisningen
I översikten beskrivs hur lärare utformar undervisning som ger eleverna utrymme att ha ett visst inflytande vad gäller innehåll och upplägg, för att stärka deras självbild och självförtroende. I undervisningen fick exempelvis eleverna föreslå andra aktiviteter än traditionella, och fick bestämma hur aktiviteterna skulle utföras.
- Vad innebär det för dig att låta elever ha inflytande i undervisningen?
- Diskutera hur flickor och pojkar får lika mycket inflytande i undervisningen, och när och hur.
Uppdaterad: 2024-01-24 12:41