Att lära genom att skriva

Diskussionsfrågor

Att lära genom att skriva

Här finns förslag på diskussionsfrågor med syfte att ge stöd för lärare att relatera översiktens resultat och slutsatser till den egna undervisningspraktiken.

I forskningsöversikten av Graham m.fl. som sammanfattas och kommenteras av Skolforskningsinstitutet, undersöks om faktorer såsom ålder, ämne, och hur skrivaktiviteten eller undervisningen är utformad har någon betydelse för hur mycket eleverna lär sig av att skriva. Resultaten visar att det inte är någon större skillnad mellan dessa faktorer.

Diskussionsfrågor

Diskutera gärna följande frågor gemensamt i kollegiet.

  • Utifrån era erfarenheter, vad kan påverka effekterna av skrivande på elevers ämneskunskaper?
  • Finns det specifika omständigheter där skrivande fungerar bättre eller sämre för att förbättra elevers lärande?
  • Hur arbetar du med skrivande i det ämne du undervisar i?
person

Lisa Jonsson

Projektledare/utredare


Uppdaterad: 2024-12-20 15:19