open menu Kapitel:
Forskning Forskningssammanställningar
Demokratistärkande undervisning

Projektgrupp

Denna sammanfattning och kommentar har tagits fram av medarbetare vid Skolforskningsinstitutet i samarbete med två externa forskare.

Pontus Wallin, fil.dr (projektledare)

Lisa Jonsson (biträdande projektledare)

Maria Olson, professor i ämnesdidaktik, Stockholms universitet och gästprofessor i pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna (extern forskare)

Mikael Persson, professor i statsvetenskap, Göteborgs universitet (extern forskare)

Anna Hedman (redaktör)

Värdefulla synpunkter på manus har lämnats av Anders Broman, lektor i statsvetenskap vid Karlstads universitet och Gunilla Ståhlfors, yrkeslärare, skyddsombud och skolambassadör för EU vid Elof Lindälvs gymnasium i Kungsbacka.

Referenser

Teegelbeckers, J. Y., Nieuwelink, H., & Oostdam, R. J. (2023). School-based teaching for democracy: A systematic review of teaching methods in quantitative intervention studies. Educational Research Review, 39(2), 100511.

Skolforskningsinstitutet (2022). Att lära demokrati – lärares arbetssätt i fokus. Solna: Skolforskningsinstitutet. (2022).

Skolverket (2023). ICCS 2022 – Kunskaper, attityder och engagemang i medborgar-, demokrati- och samhällsfrågor hos årskurs 8-elever i ett internationellt perspektiv. Skolverket

Skolforskningsinstitutet (2020). Hur ska man veta vad forskningen säger? Om vetenskaplig kunskap och hur man kan förhålla sig till vetenskapliga resultat. Skolforskningsinstitutet fördjupar 2020:01. Solna: Skolforskningsinstitutet.

Sammanfattar och kommenterar – läs i fulltext


Uppdaterad: 2024-04-25 14:32