3. Skolforskningsinstitutet kommenterar
En utmaning med att sammanställa forskning om undervisning kopplat till elevers demokratilärande är att det finns olika definitioner av vad som är syfte, mål och mening med undervisningen. Inte minst finns det skillnader mellan länder i vilken omfattning och på vilket sätt som demokrati skrivs fram i kurs- och ämnesplaner. Detta visar sig i både den nederländska och i Skolforskningsinstitutets forskningssammanställning, som vi i detta kapitel kommer att diskutera i relation till varandra.
3.1 Undervisning för en stark demokrati
I samband med att resultaten från internationella kunskapsmätningar såsom ICCS redovisas brukar den efterföljande debatten inte sällan handla om elevers kunskaper. Men det är viktigt att komma ihåg att det finns värden som formeras hos elever i skolan som inte är direkt mätbara och som kanske först visar sig långt senare i deras liv.
Det finns en stark tradition i Sverige av att inte betygsätta eller över huvud taget bedöma elevers attityder och värderingar. Det finns också goda argument för att inte göra detta. Bland annat finns en tydlig risk för att elever av olika skäl skulle känna sig tvingade att uttrycka vissa åsikter vilket skulle motverka ett öppet och demokratiskt klassrumsklimat. Men att elevers attityder och värderingar inte bedöms eller betygsätts betyder inte att de inte är viktiga. Utifrån skolans demokratiuppdrag är det angeläget att som lärare vara uppmärksam på att undervisningen kan påverka elevers attityder och värderingar.
Enligt ICCS 2022 var skillnaden i resultat mellan de högst och de lägst presterande eleverna den största för Sverige sedan ICCS 2009. Detta är en utmaning för alla som arbetar i skolan. I forskningen finns svar på hur lärare kan motverka och minska gapet mellan elevgrupper som beror på deras socioekonomiska förutsättningar.
3.2 Samstämmiga resultat
Gemensamt för de två forskningssammanställningarna är att forskarna valt att fokusera på orsakssamband mellan undervisning och lärande. Därmed har bara studier valts ut som på något sätt utvärderar elevers utveckling och lärande genom för- och eftertester eller genom jämförelser mellan olika elevgrupper. Trots vissa viktiga skillnader kan vi konstatera att resultaten pekar i samma riktning inom en rad områden. Det gäller för sambanden mellan undervisningens utformning, lärares förhållningssätt och arbetsmetoder, och elevers demokratilärande. Båda forskningssammanställningarna visar följande:
- Ett öppet klassrumsklimat har positiva effekter, framför allt på elevers kunskap om demokrati och politik.
- Att arbeta med projekt i mindre grupper gynnar elevers demokratilärande och stärker framför allt politiskt engagemang och förståelsen för andra människors åsikter.
- Ge elever möjlighet att praktisera demokrati genom simuleringar av demokratiskt beslutsfattande i klassrummet, genom exempelvis rollspel och spel. Sådana övningar har potential att stärka bland annat politisk kunskap, politiskt engagemang och politiskt självförtroende.
Forskarna i Nederländerna konstaterar att en mångfald av undervisningsmetoder främjar elevers demokratilärande, vilket också framkommer i Skolforskningsinstitutets forskningssammanställning. En viktig aspekt som dock inte framkommer i den nederländska översikten handlar om progression och undervisning anpassad för olika åldrar. Skolforskningsinstitutets översikt har fler studier om elever i yngre åldrar än den nederländska. Resultaten i flera av dem visar att de yngsta eleverna i låg- och mellanstadiet inte gynnas av en mångfald av undervisningsmetoder med inslag av elevcentrerade moment i undervisningen.
3.3 Skillnader mellan forskningssammanställningarna
Det finns vissa skillnader mellan de båda forskningssammanställningarna som delvis inverkar på resultaten och de slutsatser som dras i dem.
En viktig skillnad är att Skolforskningsinstitutet endast sökte efter studier som fokuserade på demokrati, och inte på till exempel medborgarskap och politik, vilka forskarna i Nederländerna valde att ta med. Till följd av val av sökord har forskningssammanställningarna fått olika sökresultat och därmed olika underlag av studier, med överlapp på tre studier som inkluderats i båda.
I Skolforskningsinstitutets forskningssammanställning gjordes analysen utifrån en inledande kvalitativ sammanfattning av varje studie, och därefter en sammanfattande bedömning av forskningsläget vad gäller vart och ett av de arbetssätt i undervisningen som hade undersökts. En fördel med att i stället göra en kvantitativ analys, av det slag som forskarna i Nederländerna gör, är att det blir möjligt att jämföra effektstorlekar från olika studier och på så vis tydligare visa vilka undervisningsmetoder som ger större eller mindre inverkan på elevers demokratilärande. Dock är det inte möjligt att på detta sätt visa på vilka demokratikopplade kvaliteter som kan sättas i samband med de olika arbetssätt som lärare väljer i sin undervisning. Jämförelsen av de olika studierna som ingår i den nederländska sammanställningen försvåras helt enkelt av att alla studier som ingår inte undersöker alla utfall och av att det finns en mångfald i utfallsmått Medan exempelvis elevers politiska engagemang undersökts i många av de ingående studierna var det mer ovanligt att de fokuserat andra utfallsmått, som exempelvis politiskt förtroende.
En annan försvårande omständighet är att de kategoriseringar som gjordes inledningsvis i den nederländska forskningsöversikten var relativt vagt formulerade. Detta gör att det bitvis är svårt att få en tydlig bild av dels vad, det vill säga vilka innehållsliga aspekter av exempelvis skolämnesinnehållet som inverkar på vilka aspekter av elevers lärande. Dels hur, det vill säga på vilket sätt lärarens arbetssätt tar sig uttryck och konkret form i den konkreta undervisningssituationen. För att få en tydlig bild av den konkreta undervisningssituationen krävs en innehållslig kvalitativt orienterad kartläggning och bedömning av studierna, vilket i vissa avseenden gjordes i Skolforskningsinstitutets forskningssammanställning.
Som vi redan har nämnt, är en avgörande skillnad att Skolforskningsinstitutets forskningssammanställning fokuserar på skolväsendet och enbart har med studier som undersöker för-, grund-, gymnasieskolan och kommunal vuxenutbildning. Forskarna i Nederländerna har även inkluderat studier om högre utbildning, vilket gör att det kan finnas skillnader i resultaten mellan de två forskningssammanställningarna som har med elevers erfarenhets-, utbildningsnivå- och kunskapsgrundande utgångspunkter att göra.
3.4 Vetenskaplig grund för att utveckla undervisningspraktiken
Båda forskningssammanställningarna kan bidra till att utveckla den dagliga ämnesundervisningen och lärares professionskunskap i svenska skolor. Många lärare använder sig redan av arbetssätt som innefattar klassrumsdiskussioner, att låta eleverna arbeta i små grupper eller i projektform, samt att skapa eller öppna upp för situationer där eleverna ges tillfälle att praktisera demokratiskt beslutsfattande. Men att det nu finns två systematiska forskningssammanställningar som tydligt visar på positiva effekter av dessa arbetssätt, utifrån ett fokus på just demokratilärande, ger en god vetenskaplig grund att stå på för att arbeta med skolans demokratiuppdrag.
Tyvärr är det få enskilda forskningsstudier på området som är tydliga med hur undervisningen har utformats och genomförts, vilket ämnesinnehåll som lyfts fram av läraren, och vilka val som har gjorts beträffande elevuppgifter och prov. Endast ett fåtal av studierna som ingår i forskningssammanställningarna har någon form av detaljerad beskrivning av vad som faktiskt har gjorts i undervisningen. Alltför ofta är beskrivningarna av lärarnas arbetssätt och undervisningsmetoder inte tillräckligt detaljerade eller utvecklade, med avseende på form, innehåll och syfte. Det är även så att de beskrivningar som görs vittnar om att forskarna själva inte är förtrogna med den institutionella och professionella praktik de undersöker. Det är en fördel att genom forskningssammanställningar ta del av lärdomar och resultat från andra länder, men om sammanhanget inte beskrivs tillräckligt kan det vara svårt att veta vad som kan vara avgörande skillnader i undervisningssituationen som har med den nationella kontexten att göra.
Forskningssammanställningarna visar tillsammans att det finns relativt få studier på området som på ett övertygande sätt kan peka ut vad undervisningen och lärares förhållningssätt leder till i form av olika aspekter av elevers demokratilärande. Därmed saknas det fortfarande flera pusselbitar för att lärare i förskolan, skolan och vuxenutbildningen ska kunna veta vad som inverkar på elevers demokratilärande och på vilket sätt. Vi vet heller inte vad det finns för eventuella kopplingar mellan mixen av olika skolämnens kunskapsinnehåll och elevers demokratilärande.
Det behövs därmed mer praktiknära forskning som på ett tydligt, detaljerat och förtroget sätt vad gäller skola, undervisning och lärande beskriver den undervisning som genomförs och beforskas. Sådan forskning organiseras med fördel med och för skolans professioner som besitter sådan praktiknära professionskunskap.
Trots att forskningen har vissabrister, har såväl forskarna bakom den nederländska översikten som Skolforskningsinstitutet, efter gedigen relevans- och kvalitetsbedömning, hittat studier som på olika sätt kan bidra till att utveckla elevers demokratilärande. De samlade resultaten från båda forskningssammanställningarna är tydliga och samstämmiga.
3.5 Potential för att stärka den praktiknära forskningen med fokus på elevers demokratilärande
För att utveckla undervisningen vidare, i syfte att främja elevers demokratilärande, behövs mer forskning av olika karaktär. Experimentella studier är generellt förtjänstfulla när det gäller att utforska orsakssamband mellan undervisning och lärande. Men då behövs studier som är tydliga med vilka arbetsformer de undersöker och som mer ingående beskriver vilken typ av undervisning som har studerats, och som har tydlig förankring i den aktuella ämnesdidaktiska forskningen. Det är annars svårt för verksamma lärare inom skolan att använda sig av forskningsresultat för att utveckla den konkreta ämnesundervisningen.
Interventionsstudier med experimentell utformning är något av en guldstandard för att ta reda på om det går att koppla samman vissa arbetssätt med elevers utveckling och lärande. När sådana experiment genomförs behöver det finnas ordentliga gruppstorlekar med slumpmässig fördelning av elever i olika grupper.[3] Resultaten bör idealiskt sett undersökas både före och efter att arbetssättet prövats i ämnesundervisningen, i samtliga elevgrupper.
Att göra den här typen av studier är dessutom mycket resurskrävande eftersom det krävs att många lärare och skolor deltar, och det på tid som sällan är frigjord för ändamålet. I de båda forskningssammanställningarna finns det bara en handfull sådana studier. En annan typ av resurskrävande forskning är sådan som följer elever över tid och som följer upp med enkäter eller intervjuer av hur dessa personer deltar i demokratin senare i livet. Även sådana studier finns det ytterst få av.
För att få en övergripande bild behövs kvantitativa studier som jämför olika elevgrupper och undervisningssammanhang med hjälp av storskaliga datainsamlingar. ICCS är ett exempel på en sådan undersökning som är av god kvalitet och som har genomförts med väl utprövade enkäter och med tillförlitliga sätt att göra urval av elever, lärare och ämnesundervisning. Forskning som använder den typen av data är viktig för att exempelvis kunna göra jämförelser mellan länder, över tid och mellan olika grupper av elever, inte minst mellan resursstarka och resurssvaga elever.
Men för att verkligen komma nära undervisningspraktiker, och lärares arbetssätt och förhållningssätt, behövs kvalitativa studier som undersöker specifika undervisningssituationer utifrån frågor som handlar om innehållsliga aspekter och frågor som handlar om elevers och lärares upplevelse av undervisningen och frågor om demokrati, politik och samhälle. För skolans professioner, framför allt för lärare, är det då viktigt att de studier som genomförs undersöker undervisningssammanhang som överensstämmer med det som man som enskild lärare känner igen sig i, och själv befinner sig i. Häri finns en potential som ännu inte är uttömd. Att kombinera kvantitativa studier med kvalitativa studier är också något som fortsatt kan utvecklas. Kvalitativa studier har en unik potential vad gäller att erbjuda en djupare förståelse för relationen mellan valda arbetssätt, innehåll och former i skolämnenas undervisnings-praktiker och elevers demokratilärande.
3.6 Avslutningsvis
Nu finns det två systematiska forskningssammanställningar som visar vad som kan vara viktigt att tänka på i skolundervisningen och varför. Det är dock viktigt att poängtera att båda översikterna har fokuserat på undervisning med det specifika syftet att stärka elevers kunskaper, förmågor, attityder och värderingar i relation till demokrati. Det finns givetvis också annat i skolan som i vidare mening kan påverka hur elever får kunskap om, utvecklar förmågor kring, förhåller sig till och värderar demokrati. Det kan handla om elevers förmåga till empati och perspektivtagande genom att läsa och samtala om skönlitteratur i språkundervisningen; sätta den egna livstiden och livssituationen i ett historiskt, geografiskt eller samhälleligt perspektiv; eller utveckla trygghet och tillit till att – inte bara utanför utan också i själva undervisningen – våga öppna upp för det som är svårt, känsligt eller på något sätt stigmatiserat i öppna samtal om existentiella, livsberörande frågor i undervisningen. Det kan handla om elevers erfarenheter av sociala relationer mellan lektionerna, eller deras upplevelse av läraren eller andra skolverksamma, eller de sätt som skolan arbetar med att förhindra kränkningar och mobbning. Det kan också handla om nationella och globala frågor, som får återverkan på elevers erfarenheter i den konkreta undervisningen i olika skolämnen. Skolans demokratiuppdrag är komplext och lärare behöver stå beredda att utveckla undervisningen för att möta förändrade behov och förutsättningar.
[3] Se rapporten Hur ska man veta vad forskningen säger? Om vetenskaplig kunskap och hur man kan förhålla sig till vetenskapliga resultat. Skolforskningsinstitutet fördjupar 2020:01. Solna, Skolforskningsinstitutet.