En tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa
Här finns förslag på diskussionsfrågor som är tänkta att ge lärarlaget stöd i att skapa förståelse för översiktens resultat och slutsatser i relation till den egna undervisningspraktiken. I anslutning till respektive fråga finns rekommenderade läsanvisningar till de avsnitt i rapporten som berör diskussionsfrågan på ett djupare plan.
Diskussionsfråga 1
Se avsnitt 3.2 i översikten
En viktig del av att bidra med struktur handlar om att göra lektionen mer förutsägbar, vilket lyfts fram i flera av de studier som ingår i översikten.
- Är mina lektioner förutsägbara för mina elever?
- Hur kan jag arbeta för att öka förutsägbarheten av lektionen?
Diskussionsfråga 2
Se avsnitt 3.1 i översikten
För att kunna förstå hur elever uppfattar ämnet idrott och hälsa, såväl i omklädningsrummet som i undervisning inomhus eller utomhus och när tillgängligheten brister behövs tillitsfulla relationer.
- Hur arbetar jag för att främja tillitsfulla relationer mellan eleverna för en social gemenskap?
Diskussionsfråga 3
Se avsnitt 3.3 i översikten
Lärmiljön kan upplevas som alltför kravfylld och prestationsorienterad, vilket kan innebära att eleverna inte kommer till lektionen.
- Hur kan jag skapa en lärmiljö som kännetecknas av mindre prestationsfokus och mer acceptans för motgångar för ökad gemenskap?
Diskussionsfråga 4
Se avsnitt 4.1 i översikten
Lärare och övrig personal i skolan behöver ta ansvar för att genomföra de nödvändiga förändringar som krävs för att en elev som möter svårigheter i det sociala samspelet ska kunna delta och utvecklas mot lärandemålen.
- Hur kan jag arbeta för att mina elever som möter svårigheter i det sociala samspelet får en mer tillgänglig lärmiljö?
Uppdaterad: 2023-02-24 14:30