Kroppsligt lärande i språkdidaktik

Diskussionsfrågor

Kroppsligt lärande i språkdidaktik

Elever och lärare har samling i klassrum

Här finns förslag på diskussionsfrågor med syfte att ge stöd för lärare att relatera översiktens resultat och slutsatser till den egna undervisningspraktiken.

I forskningsöversikten av Jusslin m.fl. som sammanfattas och kommenteras i rapporten, delas studierna in i två olika spår: ett med studier som undersöker iscensatta aktiviteter och ett med studier som undersöker spontant förekommande situationer i klassrummet.

  • Känner ni igen er i denna uppdelning?
  • Diskutera om och hur ni arbetar med att iscensätta aktiviteter som involverar hela kroppen? Är det något ni skulle vilja göra mer av?
  • Hur medveten är man som lärare om vad som händer i spontana situationer?

Att använda kroppsliga aktiviteter i undervisning för barn är vanligt förekommande men mindre vanligt förekommande i undervisning för äldre elever, särskilt på gymnasienivå.

  • Vad kan det bero på och skulle äldre elever också kunna gynnas av kroppsligt lärande i sin språkutveckling? Diskutera utifrån era erfarenheter.
person

Lisa Jonsson

Projektledare/utredare


Uppdaterad: 2024-12-20 15:54