Kroppsligt lärande i språkdidaktik
Här finns förslag på diskussionsfrågor med syfte att ge stöd för lärare att relatera översiktens resultat och slutsatser till den egna undervisningspraktiken.
I forskningsöversikten av Jusslin m.fl. som sammanfattas och kommenteras i rapporten, delas studierna in i två olika spår: ett med studier som undersöker iscensatta aktiviteter och ett med studier som undersöker spontant förekommande situationer i klassrummet.
- Känner ni igen er i denna uppdelning?
- Diskutera om och hur ni arbetar med att iscensätta aktiviteter som involverar hela kroppen? Är det något ni skulle vilja göra mer av?
- Hur medveten är man som lärare om vad som händer i spontana situationer?
Att använda kroppsliga aktiviteter i undervisning för barn är vanligt förekommande men mindre vanligt förekommande i undervisning för äldre elever, särskilt på gymnasienivå.
- Vad kan det bero på och skulle äldre elever också kunna gynnas av kroppsligt lärande i sin språkutveckling? Diskutera utifrån era erfarenheter.
Uppdaterad: 2024-12-20 15:54