Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren

Här finns förslag på diskussionsfrågor med syfte att ge stöd för lärare att relatera översiktens resultat och slutsatser till den egna undervisningspraktiken. I anslutning till respektive fråga finns läsanvisningar till relevanta avsnitt i rapporten.
I den systematiska översikten sammanställs forskning om hur lärare kan stödja elevers kunskapsutveckling i skrivning.
Diskussionsfrågor 1 och 2
Se kapitel 2 och 3 i översikten
Texttriangeln är en modell för skrivande som utgår från att en skribent behöver kunskaper i att hantera olika textnivåer.
2. Vilka textnivåer upplever du är mer eller mindre utmanande för eleverna?
Diskussionsfråga 3
Se kapitel 4 i översikten
I översikten sammanställer vi resultat om undervisning som främjar elevers skrivutveckling. Vi presenterar resultaten i fem kategorier.
- Samtal om text.
- Explicit skrivstrategiundervisning.
- Meningsfulla kontexter.
- Explicit stavningsundervisning samt.
- Mångsidig handskriftsundervisning.
3. Välj en av kategorierna ovan och relatera översiktens resultat till din egen undervisning. Vilka textnivåer främjas främst av undervisningen?
4. Diskutera i relation till din egen undervisning de resultat som översikten lyfter fram som viktiga för att stötta elever i behov av stöd.
Diskussionsfråga 5
Se kapitel 5 i översikten
Studierna i översikten visar vikten av en balanserad skrivundervisning där olika aspekter av elevers skrivande stöttas. Det bör finnas en balans mellan undervisning i grundläggande skrivkunskaper så som att skriva för hand och att stava, till undervisning i att skriva hela texter. Undervisningen bör genomsyras av ett helhetstänkande där textens syfte, mottagarperspektiv och språkliga uttryck samspelar.
5. Hur kan textsamtal och dramatisering integreras med explicit skrivstrategiundervisning?
6. Hur kan explicit handskrifts-, stavnings- och ordförråds undervisning samspela med textskapande?
Uppdaterad: 2024-10-15 12:01