Klassrumsdialog i matematikundervisningen – matematiska samtal i helklass i grundskolan
Analyser av svenska elevers svårigheter i matematik visar att eleverna behöver utveckla sin begreppsliga förståelse i matematik. Det kan de göra genom att få tillfälle att diskutera matematik tillsammans. Översikten ger vägledning om hur lärare kan leda matematiska samtal i helklass, och möta utmaningarna som det innebär.
Klassrumsdialog i matematikundervisningen – matematiska samtal i helklass i grundskolan
Serie | Skolforskningsinstitutets systematiska översikter; 2017:01 |
English Title and Summary | Classroom Dialogue in Mathematics Education |
Huvudmålgrupp | Lärare som arbetar med matematikundervisning |
Frågeställningar som översikten besvarar | Vad kännetecknar klassrumsdialoger som engagerar elever i matematiska resonemang och som möter och tar tillvara elevers olikheter, och vad kännetecknar lärarens ledning av sådana dialoger? |
Antalet studier som översikten bygger på | 18 |
Länder där studierna har gjorts | USA 9, Nederländerna 2, Nya Zeeland 2, Australien 1, Israel 1, Kanada 1, Norge 1, Storbritannien 1 |
Elevernas ålder i studierna: | Elever i grundskolan |
Uppdaterad: 2023-02-27 19:11