Självständig tyst läsning med tillägg

Faktaruta

Självständig tyst läsning med tillägg

I rapporten sammanfattar och kommenterar vi en internationell forskningsöversikt som undersöker om olika tillägg till självständig tyst läsning (STL), det vill säga olika typer av stöd i anslutning till läsningen, kan bidra till en positiv effekt på elevers läsförmåga, motivation och läsvanor.

Självständig tyst läsning med tillägg – effekter på elevers läsförmåga, motivation och läsvanor

Serie Skolforskningsinstitutet sammanfattar och kommenterar; 2025:01
Originaltitel Effects of additions to independent silent reading on students’ reading proficiency, motivation, and behavior: Results of a meta-analysis.
År då den kommenterade översikten publicerades 2024
Huvudmålgrupp Lärare i grund- och gymnasieskolan.
Översiktens frågor Bidrar tillägg till självständig tyst läsning till utveckling av elevernas läsförmåga, motivation till att läsa eller läsvanor?

Finns det några samband mellan effekternas storlek och typ av tillägg, elevernas bakgrund eller studie- och mätegenskaper?
Antalet studier som översikten bygger på 51
Elevernas ålder i studierna 6–19
person

Lisa Jonsson

Utredare/informationsspecialist

Fördjupa din kunskap

Innehållet baseras på den kommenterade forsknings­översikten Självständig tyst läsning med tillägg som finns att ladda ner som pdf.

Visa kommentaren

Uppdaterad: 2025-06-04 14:36