I rapporten sammanfattar och kommenterar vi en internationell forskningsöversikt som undersöker om olika tillägg till självständig tyst läsning (STL), det vill säga olika typer av stöd i anslutning till läsningen, kan bidra till en positiv effekt på elevers läsförmåga, motivation och läsvanor.
Självständig tyst läsning med tillägg – effekter på elevers läsförmåga, motivation och läsvanor
Serie | Skolforskningsinstitutet sammanfattar och kommenterar; 2025:01 |
Originaltitel | Effects of additions to independent silent reading on students’ reading proficiency, motivation, and behavior: Results of a meta-analysis. |
År då den kommenterade översikten publicerades | 2024 |
Huvudmålgrupp | Lärare i grund- och gymnasieskolan. |
Översiktens frågor | Bidrar tillägg till självständig tyst läsning till utveckling av elevernas läsförmåga, motivation till att läsa eller läsvanor? Finns det några samband mellan effekternas storlek och typ av tillägg, elevernas bakgrund eller studie- och mätegenskaper? |
Antalet studier som översikten bygger på | 51 |
Elevernas ålder i studierna | 6–19 |