Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren

Eva Bergman, projektledare för forskningssammanställningen, svarar på några frågor om skrivundervisning i de allra tidigaste skolåren.
Varför är det här en viktig översikt?
Skrivande är centralt i många av skolans ämnen och den tidiga skrivundervisningen är därmed av stor vikt för elevers möjligheter att nå framgång i skolan.
Det har visat sig att många elever i svensk skola inte får det stöd de behöver för att nå målen. Undervisningen och elevernas kunskapsutveckling i både läsning och skrivning är grundläggande. Det har varit ett stort fokus på att främja elevernas läskunskaper, men skrivande är också väldigt viktigt.
Vilka är de huvudsakliga resultaten?
I översikten sammanställer vi resultat om undervisning som främjar elevers skrivutveckling i fem kategorier:
- Samtal om text.
- Explicit skrivstrategiundervisning.
- Skrivande i meningsfulla kontexter.
- Explicit stavningsundervisning.
- Mångsidig handskriftsundervisning.
Undervisningen främjar olika textkompetenser. Från stavning och att skriva bokstäver, ord och meningar, till hur texter anpassas utifrån syfte och mottagarperspektiv.
Elever i behov av stöd gynnas i regel av samma undervisningsmetoder som elever som följer en förväntad skrivprogression. Vi kan dock se att intensifierad undervisning, undervisning i mindre grupp och explicit undervisning (i exempelvis stavning och ordförråd) är särskilt viktigt.
Vilka är de viktigaste slutsatserna?
Studierna i översikten visar sammantaget på skrivandets komplexitet och vikten av en balanserad undervisning där olika aspekter av elevers skrivande integreras och stöttas. Det bör för elever i de tidigaste skolåren finnas en balans mellan undervisning i grundläggande skrivkunskaper så som att skriva bokstäver, ord och meningar, och undervisning i att skriva hela texter och sätta ord på tankar. Undervisningen bör genomsyras av ett helhetstänkande där texters syfte, mottagarperspektiv och språkliga uttryck samspelar.
Översikten visar att en undervisning som integrerar textsamtal, explicit skrivstrategiundervisning, skrivande i meningsfulla kontexter, explicit stavningsundervisning och mångsidig handskriftsundervisning främjar elevers skrivkunskaper. Textsamtal kan exempelvis användas inom ramen för explicit strategiundervisning, som ett sätt att fördjupa elevernas förståelse för skrivstrategierna som är i fokus och för texters egenskaper. Explicit stavnings-, handskrifts- och ordförrådsundervisning bör ramas in i meningsfulla kontexter där syftet med undervisningen och skrivandet synliggörs.
Uppdaterad: 2024-10-15 12:04