Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren

Lärare tipsar lärare

Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren

Figur 4. Morfologi. Elever och lärare arbetar i klassrummet.

Illustration: Ása Jóhannsdóttir

Det viktigaste budskapet är att jobba lika systematiskt med skrivundervisningen som vi gör med läsundervisningen.

Det svåra med forskning inom pedagogik är att många lärare har bestämda uppfattningar om ”vad som fungerar bäst” utifrån beprövade erfarenhet. Jag tror att denna rapport vore viktig för rektorer att använda sig av i utvecklingsarbetet.

Skrivandet får mindre plats i undervisningen. Mitt budskap till kollegor är att uppmärksamma och påtala om vikten av att inte glömma bort att jobba systematiskt med även skrivandet.

Det var givande att läsa om strategier och metoder som visat sig vara framgångsrika i skrivundervisningen. Många av strategierna och undervisningssätten använder jag men även dessa har jag fått insikter om hur jag kan förbättra.

Jag tycker att det vore intressant om alla kollegor i mitt arbetslag fick läsa rapporten för att sedan diskutera om dessa framgångsrika strategier och arbetssätt från resultaten finns med i vår nuvarande undervisning.


Uppdaterad: 2024-10-15 12:04