Dagens avsnitt av Skolforskningspodden handlar om lärares forskningsanvändning.
Med utgångspunkt i en rapport i serien Skolforskningsinstitutet fördjupar, som bygger på intervjuer och en enkät med lärare, diskuterar vi verksammas erfarenheter av att använda forskning vid planering, genomförande och utvärdering av undervisningen. Vi pratar om hur man kan vara en medveten och kritisk läsare av forskning, liksom vad det innebär att förstå, värdera och använda vetenskaplig kunskap.
Dagens gäster är Karolina Fredriksson och Karin Stolpe, som båda arbetar vid Skolforskningsinstitutet. Programledare är Anna Hedman.
Avsnittet spelades in på distans i juli 2022.
Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet.
Fördjupa din kunskap
Innehållet baseras på den systematiska forsknings­sammanställningen
Erfarenheter av att använda forskning för undervisning som finns att ladda
ner som pdf och beställa som bok.
Visa översikten
Dela artikeln