Att begripliggöra historien

Podd

Att begripliggöra historien

Skolforskningspoddens logotyp

Dagens avsnitt av Skolforskningspodden handlar om historisk förståelse och att göra historien begriplig. Vi pratar om att forskningen betonar lärarens roll och interaktion i undervisningen, och hur angeläget det är att eleverna kan sätta historiska referenskunskaper i ett sammanhang. Vi diskuterar också olika kunskapssyner – den absoluta, den relativa och den värderande – och vikten  av att vara medveten om dessa, inte minst i arbetet med historiska källor.

Dagens gäster är Joakim Wendell, fil.dr, Institutionen för pedagogiska studier, Karlstad universitet, och Ylva Sjöstrand, fil.dr, legitimerad gymnasielärare i historia och samhällskunskap, Nacka gymnasium. Programledare är Anna Hedman.

Läs avsnitt 35: Att begripliggöra historien

Avsnittet spelades in i mars 2024.

Den systematiska översikten Historisk förståelse – undervisning i historia på högstadiet och i gymnasieskolan finns att beställa och ladda ner som pdf på Skolforskningsinstitutets webbplats.

Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet.


Uppdaterad: 2024-08-15 08:06