Att begripliggöra historien

Podd

Att begripliggöra historien

Skolforskningspodden om samspel och kommunikation i förskolan

Dagens avsnitt av Skolforskningspodden handlar om historisk förståelse och att göra historien begriplig. Vi pratar om att forskningen betonar lärarens roll och interaktion i undervisningen, och hur angeläget det är att eleverna kan sätta historiska referenskunskaper i ett sammanhang. Vi diskuterar också olika kunskapssyner – den absoluta, den relativa och den värderande – och vikten  av att vara medveten om dessa, inte minst i arbetet med historiska källor.

Dagens gäster är Joakim Wendell, fil.dr, Institutionen för pedagogiska studier, Karlstad universitet, och Ylva Sjöstrand, fil.dr, legitimerad gymnasielärare i historia och samhällskunskap, Nacka gymnasium. Programledare är Anna Hedman.

Läs avsnitt 35: Att begripliggöra historien

Avsnittet spelades in i mars 2024.

Den systematiska översikten Historisk förståelse – undervisning i historia på högstadiet och i gymnasieskolan finns att beställa och ladda ner som pdf på Skolforskningsinstitutets webbplats.

Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet.


Uppdaterad: 2024-08-15 08:06