Att begripliggöra historien
Dagens avsnitt av Skolforskningspodden handlar om historisk förståelse och att göra historien begriplig. Vi pratar om att forskningen betonar lärarens roll och interaktion i undervisningen, och hur angeläget det är att eleverna kan sätta historiska referenskunskaper i ett sammanhang. Vi diskuterar också olika kunskapssyner – den absoluta, den relativa och den värderande – och vikten av att vara medveten om dessa, inte minst i arbetet med historiska källor.
Dagens gäster är Joakim Wendell, fil.dr, Institutionen för pedagogiska studier, Karlstad universitet, och Ylva Sjöstrand, fil.dr, legitimerad gymnasielärare i historia och samhällskunskap, Nacka gymnasium. Programledare är Anna Hedman.
Läs avsnitt 35: Att begripliggöra historien
Avsnittet spelades in i mars 2024.
Den systematiska översikten Historisk förståelse – undervisning i historia på högstadiet och i gymnasieskolan finns att beställa och ladda ner som pdf på Skolforskningsinstitutets webbplats.
Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet.
Uppdaterad: 2024-08-15 08:06