Samspel och kommunikation i förskolan
I detta avsnitt av Skolforskningspodden pratar vi om kommunikation och samspel i förskolan, med fokus på undervisning i naturvetenskap.
Vi diskuterar vardaglig och vetenskaplig kunskap, hur man kan arbeta med en naturvetenskapande attityd, och varför det är viktigt att vara medveten om bakomliggande teorier när man arbetar med forskningsresultat i undervisningen. Vi tar också upp olika samtalsstrategier, och hur man kan locka fram och arbeta vidare med barns nyfikenhet.
Gäster är Ulrika Wessel, förskollärare och pedagogisk utvecklare i Krokoms kommun, och Karolina Fredriksson, forskare och projektledare vid Skolforskningsinstitutet.
Läs avsnitt 12, Samspel och kommunikation i förskolan
Översikten Undersöka, utforska och lära naturvetenskap – undervisning i förskolan går att ladda ner eller beställa på Skolforskningsinstitutets webbplats
Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet.
Uppdaterad: 2024-08-15 08:21