Att lära demokrati
Här finns förslag på diskussionsfrågor med syfte att ge stöd för lärare att relatera översiktens resultat och slutsatser till den egna undervisningspraktiken. I anslutning till respektive fråga finns läsanvisningar till relevanta avsnitt i rapporten.
I den systematiska översikten Att lära demokrati – lärares arbetssätt i fokus sammanställs forskning om vilka arbetssätt som främjar elevers demokratilärande.
Diskussionsfråga 1 – Ett mångsidigt uppdrag
Se kapitel 1 och 2 i översikten
Elever ska utveckla kunskaper om demokratiska principer men också utveckla förmågan att reflektera över dessa principer och att omsätta dem i praktiken. Vidare ska eleverna utveckla en förståelse för vad det innebär att vara en aktiv och ansvarstagande medborgare i en demokrati. Skolans demokratiuppdrag handlar alltså inte bara om att stimulera elevers utveckling av kunskaper och förmågor utan också deras utveckling av attityder och värderingar.
- Vilka aspekter av elevers demokratilärande ligger till grund för betyg och bedömning?
Diskussionsfråga 2 – Undervisningsmetoder
Kapitel 3 i översikten
Ungefär hälften av studierna som ingår i översikten undersöker hur elevers demokratilärande påverkas av specifika undervisningsmetoder. Bland annat diskuteras diskussioner och grupparbete, användning av nyhetsmedia och texter om politik samt samverkan med det omgivande samhället.
- Vilka undervisningsmetoder använder du med syfte att främja elevers demokratilärande?
Diskussionsfråga 3 – Lärmiljö
Kapitel 4 i översikten
Ungefär hälften av studierna som ingår i översikten undersöker hur elevers demokratilärande påverkas av olika aspekter av lärmiljön. Bland annat diskuteras ett öppet klassrumsklimat, aktivt elevdeltagande och lärares engagemang och ledarskap.
- Vad har du för möjligheter att påverka lärmiljön för att främja elevers demokratilärande?
Diskussionsfråga 4 – Olika aspekter av elevers demokratilärande
Se kapitel 5 i översikten
Översiktens samlade resultat ger stöd för att undervisning som till en hög grad involverar elever är gynnsamt för att främja deras demokratilärande, både vad gäller kunskaper, förmågor, attityder och värderingar. Demokratifrämjande undervisning handlar bland annat om utvecklandet av värderingar och förhållningssätt, vilket till viss del förutsätter att eleven står i centrum. För att lära demokrati behöver elever ges möjlighet att genom lärarens didaktiska upplägg få erfara och praktisera demokratiska principer och värderingar, vilket underlättas av att de känner inkludering, deltagande och medansvar.
- Vilka arbetssätt i undervisningen främjar elevers demokratikunskaper och vad påverkar elevers inställning till demokratiskt deltagande?
Uppdaterad: 2023-02-27 13:51