Att stödja elevers lärande i musik

Forskare och projektledare Karolina Fredriksson svarar på några frågor om musikundervisning i skolan.
Varför är det här en viktig översikt?
Det är en sammanställning av 14 praktiknära forskningsstudier som visar på möjligheter för lärare att stödja elevers lärande i musik. Denna ambition anknyter till skollagen som anger att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund. Studierna har undersökt interaktion mellan lärare och elever i musikundervisning och visar hur det som sägs och görs får betydelse för elevernas musikaliska lärande. Forskningen kan ge lärare nya perspektiv på den egna musikundervisningen och hur den kan utvecklas.
Vilka är de huvudsakliga resultaten?
Översikten redovisar fyra aspekter av aktiviteterna i musikklassrummet som de ingående studierna visar är avgörande för elevers lärande:
- Hur undervisningen ramas in – lärarens grundläggande idé med undervisningen som visar sig i de uppgifter läraren presenterar.
- Att ta elevernas perspektiv – hur läraren kan ta reda på hur eleverna förstår lektionen och innehållet.
- Lärarens stöttande handlingar – hur läraren kan stötta elevernas lärande vidare, exempelvis med frågor som riktar elevernas uppmärksamhet, med systematisk variation och genom att förenkla elevernas problemlösning.
- Att representera det musikaliska innehållet – om översättningar mellan estetiska kvaliteter i musiken till exempelvis en gest, ett begrepp eller notationer. Representationer av estetiska kvaliteter och de översättningar som då görs är en förutsättning för lärares och elevers gemensamma meningsskapande och för elevers lärande.
I en undervisningsaktivitet möts och interagerar ett stort antal aspekter och förutsättningar. Vi har valt att lyfta fram just dessa fyra aspekter eftersom studierna som ingår i översikten visar att de aspekterna kan vara användbara för att analysera, förstå sin egen musikundervisning – och vid behov förändra den.
Hur skulle du karakterisera den här forskningen?
Forskningen beskriver situationer i musikundervisningen som vi tror lärare på ett eller annat sätt kan känna igen sig i. Den visar hur eleverna svarar på det läraren gör och hur läraren i sin tur svarar på det eleverna gör. Det här kan leda till reflektioner som: ”Jaha, kan eleverna förstå det på det sättet?” ”Var det faktiskt det som hände?” ”Hur kan jag förändra min undervisning till nästa gång för att bättre stödja mina elevers musikaliska lärande?” De beskrivna situationerna ger idéer om vilka utmaningarna är i musikundervisningen och vad man som lärare behöver vara medveten om och uppmärksam på.
Genom att ta del av denna forskning finns stor potential för kvalitetsutveckling. Forskningen riktar uppmärksamheten mot interaktionen mellan lärare och elever i klassrummet, och det är något som varje lärare kan förändra genom hur de instruerar och återkopplar till eleverna i undervisningen.
Illustration: Ása Jóhannsdóttir
Uppdaterad: 2023-06-14 13:01