Att lära demokrati
Det jag skulle fokusera på från rapporten är diskussioner om att det som kan verka positivt för vissa kan vara negativt för andra, och vikten av att ha kunskap om de elever man har framför sig i rådande undervisning och att det inte är ”one size fits all” när det gäller undervisning. Det är ett utmärkt erfarenhetsutbyte och kan fungera som inspiration snarare än en instruktionsbok.
Jag har fått många tankar och idéer efter att ha läst rapporten och ser den som mycket relevant att ha tagit del av, återkomma till och även att diskutera utifrån.
För mig sätter rapporten fingret på ett aktivt arbete med demokrati.
Jag ser att skolbibliotek och skolledare har stor nytta av innehållet. Då demokratiuppdraget är brett behöver vi arbeta gemensamt för att täcka in de delar som ingår, både avseende kunskaper och värden.
Rapporten tar upp olika aspekter av skrivningar i skolans styrdokument med koppling både till kunskaper och värden, arbetssätt och metoder samt koppling till ämnen.
Uppdaterad: 2023-02-24 14:20