Kritiskt tänkande och källkritik
Rapporten definierar och tydliggör exempel på vad begreppet källkritik omfattar och vilka konkreta förmågor som avses. Den tar upp hur källkritik kan ses som en underkategori till kritiskt tänkande och att kritiskt tänkande – förutom mer generella definitioner – visar sig ha ämnesspecifika egenskaper.
/Gymnasielärare samhällskunskap
Bara att sätta igång diskussionen om vad vi gör i klassrummet och vilken effekt det har, kan leda till att jag som lärare börjar tänka mer kring min undervisning. Ämnet samhällskunskap har ett grundläggande innehåll men det kommer nya aktuella frågor hela tiden. Att hjälpas åt att fånga upp viktiga aktuella frågor och att diskutera hur vi tar upp dem är en återkommande uppgift för samhällskunskapsläraren.
/Gymnasielärare samhällskunskap
Skulle fungera bra som ett stöd i fortbildning i ämnesgruppen (eller delar av kollegiet). Ett upplägg kunde vara att vi läser rapporten i olika delar och diskuterar tillsammans för att sedan gå över till att konstruera tänkbara upplägg för våra elever.
/Gymnasielärare samhällskunskap
Uppdaterad: 2023-02-24 13:07