Forskningssammanställningar
Skolforskningsinstitutets forskningssammanställningar är i första hand till för förskollärare, lärare och andra verksamma i skolan. De riktar sig också till beslutsfattare som på olika sätt kan främja goda förutsättningar för en undervisning på vetenskaplig grund.
- Algebra
- Analytisk textkompetens
- Antropomorfistiskt språkbruk
- Aritmetik
- Återkoppling
- Biologi
- Demokrati
- Demokratiuppdrag
- Designforskning
- Didaktiska modeller
- Digital undervisning
- Digitala lärresurser
- Digitala verktyg
- Disputerande samtal
- Distansundervisning
- Educational neuroscience
- Elevcentrerad undervisning
- Engelska
- Enkät- och intervjuundersökning
- Etisk förmåga
- Fältstudier
- Feedback
- Figurativt språkbruk
- Flerspråkig
- Fördjupar
- Forskningsanvändning
- Forskningslitteracitet
- Förskollärares handlingar
- Främmande språk
- Fritid
- Fritidshem
- Funktionellt skrivande
- Fysik
- Geografi
- Grundskolan
- Gymnasieskolan
- Historia
- Historieämnet
- Historisk förståelse
- Hjärnforskning
- Idrott och hälsa
- IF
- Individanpassad undervisning
- Intellektuell funktionsnedsättning
- Jämställdhet
- Källkritik
- Kemi
- Klassrumsdialog
- Klassrumsinteraktion
- Kognitiv neurovetenskap
- Kollegiala gemenskaper
- Kollegiala samarbeten
- Kommenterad översikt
- Kommunikation
- Kontroversiella frågor
- Kreativa miljöer
- Kritiskt tänkande
- Kroppsligt lärande
- Kumulativa samtal
- Kunskapsutvecklande
- Laborationer
- Lärande
- Lärandeobjekt
- Lärarcentrerad undervisning
- Lärare leder samtal
- Lärares handlingar
- Lärares ledarskap
- Läsförståelse
- Läskunskap
- Lässtrategier
- Läsutveckling
- Läxor
- Learning study
- Lek
- Likvärdighet
- Livsåskådningar
- Majoritetsspråk
- Matematik
- Matematiska samtal
- Migration
- Moderna språk
- Muntlig kommunikation
- Musicerande
- Musik
- Musikskapande aktivitet
- Naturkunskap
- Naturvetenskap
- Naturvetenskapande attityd
- Naturvetenskaplig kunskap
- Neuromyter
- NO
- Nyanlända elever
- Professionell utveckling
- Religion
- Religionskunskap
- Resiliensfaktorer
- Samhällsfrågor
- Samhällskunskap
- Sammanfattar och kommenterar
- Sfi
- Skönlitteratur
- Skriva
- Skrivaktivitet
- Skrivdidaktik
- Skrivkunskap
- Skrivundervisning
- Skrivutveckling
- SNI
- SO
- SO-ämnen
- Social inkludering
- Sociala förmågor
- Socialt samspel
- Specialpedagogik
- Spelifiering
- Språk
- Språk- och kunskapsutvecklande
- Språkdidaktik
- Språkutveckling
- STEM
- STL
- Studiero
- Svenska
- Systematisk forskningssammanställning
- Systematisk översikt
- Taluppfattning
- Teknik
- Teknikämnet
- Teknikundervisning
- Teknikutvecklingsprocessen
- Tillgänglig lärmiljö
- Tyst läsning
- Undersökande arbete
- Undersökande arbetssätt
- Undersökningar
- Undervisning i samspel
- Utforska
- Utforskande
- Utforskande samtal
- Utredande texter
- Variationsteori
- Vuxenutbildning
- Yrkesämnen
- Yrkeslärande
- Anpassad grundskola
- Anpassad gymnasieskola
- Förskola
- Förskoleklass
- Fritidshem
- Grundskola
- Gymnasieskolan
- Högstadiet
- Lågstadiet
- Mellanstadiet
- Vuxenutbildningen
Självständig tyst läsning med tillägg
Kan olika komplement bidra till en positiv effekt på elevers läsförmåga, motivation och läsvanor? Denna rapport sammanfattar och kommenterar en internationell forskningsöversikt som undersöker detta.
GymnasieskolanHögstadietLågstadietMellanstadiet